wicca and all things awesome -

Min mystiska dröm

Nu är jag fortfarande väldigt exalterad. Jag har precis vaknat efter en mystisk (i ordets rätta bemärkelse)dröm:

Jag var med släkten på min pappas sida på en second hand shop. Det lustiga var att det var fullt med grejer från när jag var liten, fullt med gamla släktsaker. Det var både mattor och stora möbler och tex koppar och småsaker. Affären verkade ligga lite under markhöjd för jag tror det fanns en trappa ner. Jaja, jag gick omkring där och tittade och precis som i verkliga livet så ville alla andra gå fast jag inte kände mig färdig. Vi gick uppför trappan men då hajade jag plötsligt till. "Jag glömde en sak!" sa jag och sedan sprang jag ner igen. Det var en keramikgrej jag hade gjort som liknande gudinnan Isis, i genomskinlig keramik.

Jag fann att en man höll i statyn så jag bad om att få tillbaka den och det fick jag. Nu kunde jag ju ha gått upp igen, men något drog mig längre in i affären. Jag såg ett halsband som jag ville köpa, men det är väldigt svårt att beskriva det. Något jade-grönt band var knutet längs det och jag tror det satt sjok av bergskristall på det också. Kedjan var nog guldfärgad. Jag tog det iallafall i handen och sedan såg jag en man som satt med ryggen till mig på en stol. Hans kollega skojade något om ett rum där han kunde vara ifred och utöva sin konst där ingen såg. Mannen vände sig halvt mot mig och frågade om statyn jag höll i min hand, hur hade jag gjort den? Jag berättade, men upptäckte att statyn nu inte såg likadan ut. Isis vingar var borta och det såg mer ut som en vanlig kvinna. Dessutom hade den fler sprickor. "Fyller du år imorgon?" undarade han. "Nej, men snart." sa jag. Hur visste du det? På det minns jag inte vad jag fick för svar. Han var en medelålders man med hår till nacken. I nacken var håret grått och i övrigt rödbrunt.

"Kom med mig, fort!" sa han och reste sig snabbt upp. Jag sprang före till en trappa som ledde ännu längre ner i bygnaden. Framför trappan var ett vitt skynke som var lite solkigt med hål i. Jag svepte det åt sidan och gick nerför trappen med mannen efter. Det slog mig att det kanske var oförsiktigt av mig att gå ner här med en främmande man, men av någon anledning så litade jag på honom. Plötsligt gick han framför mig istället och jag såg hur hans hår började bli längre tills det tjockt och fylligt föll över hans rygg. Det var inte grått längre, utan mörkbrunt med röda stråk. När vi kom till slutet av trappan var hans överkropp bar och han såg väldigt ungdomlig ut. Rummet i sig var fyrkantigt och väldigt kalt. Till vänster i rummet var som ett större bås och dit ledde han mig. På väggen till vänster i båset satt en liten affisch där det stod något. Jag minns inte exakt vad, men jag vet att det handlade om "The Old Religion", eller hedendom.

"Byt om." sa han och pekade på det högra hörnet. Han ville att jag skulle sätta på mig halsbandet och en mörkgrå klänning som hängde där. Jag började nu känna mig underlig till mods, sexuellt upphetsad. I ögonvrån såg jag en kvinna i gammalmodiga kläder som bar på ett litet barn. Maria och Jesusbarnet, var den tanke som föresvävade mig. Mannen pekade nu på väggen framför oss och sa något om nybörjade. "Entréz" menade han att det stod på väggen, som enligt min vetskap är franska för "kom in" eller "att öppna". Jag vände mig så att jag kunde se väggen. Den var fullklottrad med ord med en röd penna. Jag försökte verkligen, men kunde inte urskilja ett enda ord. "Minns du inte?" sa han och lät lite sorgsen. "Minns du inte?" Jag kände mig väldigt förvirrad. Det var en välbekant känsla som pockade, men jag hade ingen aning om vad han pratade om. Jag skakade på huvudet. Då sa han de sista orden jag hörde innan jag vaknade: "Om du bara lånar så lär du dig aldrig."

Med de orden vaknade jag alltså med en exalterad känsla i kroppen. Fortare än en kobra hugger hoppade jag upp och rotade efter en penna på nattduksbordet. Jag var tvungen att skriva ner så jag inte glömde! Min pojkvän trodde att jag fortfarande sov när jag hoppade och utstötte konstiga ljud, men jag var klarvaken.

Drömmen har väckt många frågor, som ni nog förstår, och jag måste tänak lite. Kanske kommer på mer senare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback