wicca and all things awesome -

Eldmånad

Shit, vad lite jag har skrivit på sistone! Tänker inte räkna upp massa ursäkter, så det räcker med att säga att jag har varit ganska upptagen. ;-)

Det riktigt kändes där att man gick över till eldmånad, solen brände och det blev en vridning i hjulet, i cykeln. Sommaren kom.

Jag har verkligen inte jobbat med övningarna i häftet heller. Lite för att jag kände igen ganska mycket den här gången, men det är ju verkligen ingen ursäkt! Jag har väl bara varit lite lat och tyckt att jag behövde sommarlov. Bah, nu börjar jag bortförklara igen! Jag ska läsa igenom det idag igen och göra iallafall två övningar kan jag bestämma. Jag behöver mer självdisciplin.

Något som har influerat mig ett tag nu är Dion Fortune´s bok The Sea Priestess. När jag tänker efter nu i efterhand borde jag väl läsa den under vattenmånaderna! :-O Woops... Hur som helst. Det känns som att det började med att jag i Norrköping hittade en staty av Mångudinnan, som jag köpte. Sedan bara "råkade" jag plocka fram boken som jag haft i nästan ett år och nu är jag fast i Morgan La Feys värld. Jag kan verkligen rekommendera den! Boken alltså. Jag har alltid känt det som att den aspekten av Gudinnan är ganska avlägsen, men nu börjar jag nog närma mig den mer och mer. Tidvattnet har vänt.

När vi åkte bil i Sörmland förra veckan så fick jag en ganska fin upplevelse. Jag tittade ut genom bilfönstret och såg nästan hur vinden ven fram och jag såg hur gräset rörde sig som vågor. Det var som att se en metafysisk rörelse i naturen, som att se energi. Svårt att förklara, men det såg verkligen häftigt ut!


En händelse här hemma krävde verkligen en rening förra veckan. En hetsig diskussion mellan två personer (jag var inte inblandad) vilket ledde till en mental och fysisk kollaps för en av dem. Jag kände mig ganska skakig och behövde om inte annat lugna ner mig själv och den ena stackars katten som blev helt vettskrämd. Först hämtade jag vit salvia som jag tände och gick omkring med i alla rum. Sedan tände jag de två lila ljusen vid mitt ena "shrine" och bad tyst Gudinnan att rena mitt hem. Sedan mediterade jag en stund och hamnade i lätt trans och bjöd in Guden och Gudinnan och såg för mitt inre hur ljusa varelser vandrade omkring här. När jag sedan öppnade ögonen eftersom någon trodde att jag sov, så var luften i rummet betydligt lättare. Det var som att lyfta en slöja. Tack och lov för rening!

Jag tar och gör den där personliga färginventeringen nu, så är jag klar med iallafall en grej! :-P


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


VIT. Vit känns som en ren och luftig färg. Oskuld, ärlighet, men också en färg att gömma sig bakom om man känner att man inte är så oskyldig som man vill låtsas om... Vitt kan också kännas en aning fåfängt och den associationen får jag nog när jag tänker på smink, t ex hur geishor sminkade sig vita. Har nog också att göra med att gömma eller kyla sig. Vitt kan både vara avslappnande och energigivande, beroende på intention. Vitt kan också vara bra som en grund, om man vill fylla på med något nytt, t ex vid rening. Jag förknippar även vitt med ljus, och ljus förknippar jag med den högsta formen av kärlek. Villkorslös, gudomlig kärlek. Kommer också att tänka på lugna, goda drömmar.

SVART. Svart känns kontrollerande och lite strikt. Tänker förmodligen på prästkläder och andra auktoritetsdräkter. Natten, hemligheter, det fördolda, att vara vilsen eller att inte hitta något. Självkontroll eller självcensur. Galenskap. Ett translikt tillstånd av lugn och vila. Att vara mellan världarna. En kvinnlig aspekt eller arketypisk kraft; haggan. Mysterier, att inte veta allt men veta det som är tillräckligt. Överlevnad på så små medel som möjligt. Uppriktighet, utan falskhet; det är precis så osminkat som det ser ut att vara.

RÖD. Ilska, avund, passion, erotik, hetta, eld. Lockelse, tabu. Uppskruvade känslor med sinnesförvirring som följd. Oöverlagda handlingar, tempo, alarmerande. Impulsivitet. Jakt, blod, uppoffring.

ORANGE. Energi, friskhet, nyskapande. Exotiskt, erotiskt, lekfullt.

ROSA. Förälskelse, lyckliga känslor, familjeband, vänskap. Ödmjukhet, hålla tillbaka sig själv för andras skull, osjälviskhet. Självbedrägeri, att inte se verkligheten som den är, för orealistiska ideal. Att bära andras bördor.

GUL. Solen, renhet, lycka, barndom, sommar. Att vara avundsjuk på andras framgång, att vara i centrum, att försöka sno åt sig rampljuset.

GULD. Ädla ideal, positiv auktoritet, storslagenhet, rikedom - både materiell och andlig sådan. Kan locka till sig fel sorts människor, som bara vill ha dina rikedomar eller spegla sig själva i din glans. Andlig makt och löften om makt. Att härska.

GRÖN. Pengar, växtkraft, dynamisk kraft, långsamma förändringar, natur, läkande kraft. Lugn och ro, vila. Tillväxt, att röra sig framåt, envishet, strävan.

BLÅ. Vatten, svalhet, distans, oro. "Måsten" i livet, att göra det rätta även om det bär emot, ädelmod. Intellektet, logik, tankegångar. Beskydd.

GRÅ. Något man tror är grått kan egentligen innehålla många färger om man tittar efter noggrant. Illusion, trick, spefullhet. Misstänksamhet, lögner. Att gömma någots rätta ansikte. Bra färg om man inte vill synas eller om man vill dölja något.

SILVER. Månen, vatten, undanflyende, finner sin egen väg. Dragningskraft, magnetism. Kvinnlighet, en ung kvinna med många erfarenheter. Kunskap, visdom. Att hjälpa och dela med sig med det man kan. Moderlighet.

BRUN. Stadighet, rötter, traditioner. Att hålla samman. Organisera, kategorisera. Förbund, att lita på varandra, att vara tyst, att behålla hemligheter, att vara stilla.

LILA. Andlighet. Rött och blått möts och bildar ett mellanting; det bästa av två världar. Spirituell kraft, healing, mentala kvalitéer. Andakt, högtidlighet men samtidigt med ett tillåtande drag. Magi.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmmm... Jag missuppfattade övningen, men det gör inte så mycket. Det var roligare att göra så här! Nu har jag min alldeles personliga färgkorrespondens! :-D

Jaja, jag ska vara ännu mer duktig idag och göra mer när jag har varit och handlat.

Gudinnans frid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback