wicca and all things awesome -

Fullmåne!


 image46

Hej alla!

Jag har för en gångs skull firat fullmåne! *lycklig* För ungefär ett år sedan skrev jag i ett inlägg att jag hade fått till mig att fira och hedra min kvinnlighet vid esbat. Problemet är att jag inte har kommit underfund (och inte funderat så mycket över) med vad det innebär! Vad är allmängiltigt kvinnligt? Finns det? Vad innebär det att vara kvinna i dagens samhälle? Det här är frågor jag behöver närma mig och som jag ska jobba med ett tag framöver.

I går fick jag ett ryck sent på natten och började läsa igenom mina gamla brev från häxkursen. Det var nog det som föranledde det hela, tror jag. ;-) Och då bestämde jag mig för att inte sluta kalla mig för häxa (har funderat länge på om jag verkligen vill kalla mig det). Häxa är inget negativt ord. Det är odefinierbart och luddigt däremot, men för den skull inte negativt! Jag tänker så här, att även om jag inte skulle vara just wiccan, skulle jag ändå behålla mycket av det jag gör, och då finns det inget annat fack än häxkonst. Om man nu gillar fack, vilket jag delvis gör för att det håller världen i ordning. Haha. Alla är så rädda för fack!

Hur som helst. Eftersom jag hade bestämt mig för att fira, var jag tvungen att bestämma mig för hur. Det var som sagt länge sedan jag firade fullmåne och jag har aldrig haft någon färdig modell att utgå från. Oftast har det handlat om healing för mig och så har jag gått på känn. Eller intuition, med ett finare ord. Nu sökte jag lite på Internet och ramlade in på en välbekant sida där jag hittade en vacker ritual, och en annan sida med en underbar text. Jag översatte allt till svenska, ändrade lite här och var, kombinerade dem och körde mer eller mindre igång. Här är man snabb i vändningarna! Hela gårdagen och idag har jag varit enormt frusen, och innan jag startade ritualen gick jag omkring här och huttrade. Men för tusan, när man slår cirkeln och sätter igång blir jag alltid varm! Det är fantastiskt och jag kan inte riktigt säga hur det går till. Man skapar en plats mellan världarna, och det är inte bara struntprat. Man drar upp energier och det påverkar förstås också, och man tänder ljus och rökelse... och kallar in kärleksfulla gudinnor förstås! :-D Allt detta påverkar.


Måste skriva texten jag hittade och översatte, så ni får läsa den. Jag tycker den är underbar och den klingar väldigt väl hos mig och min syn på Mångudinnan.


Jag är de tre månarnas gudinna
Jag är nattens härskarinna
Jag är jordens rikedom
Jag är månen och haven
Jag är allt som var, är och som ska komma
Ingen dödlig har någonsin skådat vad som döljer sig bakom min slöja,
för jag är i sanning mysteriernas härskarinna,
hon som vakar över nycklarna
Jag är allt levandes drottning, för jag är Naturens Gudinna
Jag ler, och månens strålar omfamnar allt
Samlas i hemlighet om ni måste,
men dröj ej kvar för länge bakom stängda dörrar,
för det är i jordens överflöd och himlens gränslöshet som mitt sanna tempel finns,
och månen, solen och stjärnorna ska bevara era hemligheter
Jag är allt detta och mer
Hör mina ord, mina barn, och glädj er
Sök mig i dessa ting, men framför allt,
i din egen själ, för det är där jag är
Jag har varit med dig från början
och jag ska vara med dig i slutet
Jag är begynnelsens livmoder
som ännu inte är föreställd eller känd


Jag tycker att den är fantastisk och jag ryser nästan varje gång jag läser den. Jag känner mig välsignad som fick känna hennes närvaro inatt. Jag fick ett namn av henne också, ett som jag ska använda när jag talar med henne. Jag såg ner i min bägare med vatten, och där låg den och glittrade. Pärla, alltid i det trygga havets omfamning. Så vill jag leva.


Kommentarer
Postat av: mana

du är så duktig hela tiden. jag kommer mig aldrig med att utföra några ritualer. jag gör ju ingentinng längre! jag har inte ens ett altare sedan jag flyttade till örebro. det gör mig så förvirrad, men å andra sidan vill jag inte ha ett altare när allt runtomkring ser ut som skräp. blä.

Postat av: Ceriadwen

mana: Jag förstår hur det känns, jag har också varit där. Flera gånger, till och med. Men allt går i cykler (på gott och ont), det kommer tillbaka. När det är dags, när ditt liv är mer i ordning, då kommer det andra av sig självt (eller ja, nästan iallafall, man måste nog alltid pusha sig själv lite).
Även fast jag VET att du inte menar det, så vill jag bara poängtera att jag inte gör något av det här för att vara "duktig". Jag gör det för att jag VILL och för att jag känner att jag uppnår något viktigt. :-) Kram på dig häxsyster! Krax!

2007-08-29 @ 20:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback