wicca and all things awesome -

Julafton

Hej allihop!

I dag är det julafton och om en halvtimme ska vi börja med maten här hemma. Det är bara jag, älskling och katterna och det är lugnt och skönt. Efter Kalle Anka kommer min pappa, farmor, farbror och farfar hit och dricker lite glögg och umgås ett tag. Jag och älskling har redan gett varann julklappar och jag fick bland annat en 25 cm hög staty av
Thot. Statyer av keltiska eller nordiska gudomar är tyvärr ganska svåra att komma över i Sverige, konstigt nog. Däremot råder det inflation av indiska och egyptiska. :-)

I lördags åkte jag till covenet för att fira Yule. Dagen började med lite workshops kring altaret, riktningarna och korrespondenser. Efter det följde en yule-meditation som blev väldigt intensiv. Måste skriva om det i min BoS så fort jag hinner. På kvällen hade vi ritualen, delvis i mörker, och jag var så nervös innan för att jag skulle glömma bort mina delar. Men alla lade undan papprena och så körde vi bara på och det gick! Efteråt kände jag mig så stolt över mig själv för att jag hade lyckats.

Nu känns det som att det börjar rulla på lite och de nämnde till och med en möjlig initiering framåt hösten. Ojoj vad spännande!

Hoppas att ni hade en underbar Yule och en mysig jul!

Kommentarer
Postat av: Nemue

Hej!
Hoppas att du får ett gott nytt magiskt år 2008 (det kan ju vara lite svårt att se det som att Samhain är nyåret, i och med att vi är så inrutade i vår "moderna" kalender).
Här är två bilder, den första från min cirkels Yulefirande och den andra från min fullmåneritual 23/12.
Blessed be!

http://haxor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=66fd9303-f108-403e-8d4f-23dd53f50602&Filename=Yule%202007%20006.jpg

http://haxor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=6d94c94a-f6aa-4eb3-9344-e70b21c3e449&Filename=Fullmåne%20071223%20001.jpg

2007-12-25 @ 12:56:49
Postat av: Ceriadwen

Tack för länken till de fina bilderna! Vackra altaren. :-)

Hoppas att ditt och dina cirkelkamraters år blir fyllda av lycka.

Var välsignad!

Postat av: puffan78

Oj vad glad jag är att jag hittade hit! Av en ren slump faktiskt! Är själv wiccan, men på grund av sjukdom och annat elände så har jag inte varit så aktiv det senaste. Vill dock verkligen rycka upp mig igen, det är ju något som saknas i livet. Tror inte det finns några coven här i trakten, tyvärr, annars skulle jag också gärna vara med i ett sådant.

Jättefin blogg! :D

2007-12-25 @ 21:43:09
URL: http://osynligt.blogspot.com
Postat av: Fire

God fortsättning!!!

2007-12-26 @ 14:27:15
URL: http://firekick.blogg.se
Postat av: mana andromeda

jag har hittat en underbar staty jag vill ha men den kostar hela 1000 spänn :/ då blir det billigare att hugga av min egen skalle och smycka ut det. hm. okej, bitterheten lyser igenom. kanske borde varna världen för bitter-mana. kul att du hade en trevlig yule i alla fall :) det hade jag med även om resten av tiden blev ett helvete. bla bla bla.

2007-12-28 @ 00:08:55
URL: http://enhaxastankar.blogg.se
Postat av: Ceriadwen

puffan 78: Jag tycker också det är kul att du hittat hit! :-)

fire: Tack, tack detsamma!

mana andromeda: Hehe, jo statyetter är bra dyra vilket är tråkigt. Har själv spanat in några som ligger i den där prisklassen. :-P

2007-12-28 @ 10:11:17
URL: http://ceriadwen.blogg.se
Postat av: Angelika

Kul det lät med ritualen :)
God yule och gott nytt år, om man ska följa moderna kalendern ;)

2007-12-28 @ 18:25:25
Postat av: Ceriadwen

Tack detsamma!

Jag tycker det känns rätt vettigt att året börjar vid Yule, när ljuset återföds. Men det är bara jag. :-P

2007-12-30 @ 01:39:32
URL: http://ceriadwen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback