wicca and all things awesome -

Livskraft, månadsmeditationen, förkylning

Jag borde sova, javisst. Här sitter man och har blivit sjuk. Urk säger jag bara! Jag avskyr att vara förkyld!

Jag har tänkt på en sak, att det är konstigt att folk är så olika med hur mycket de klarar av att ta av livet. Vissa bryts lika lätt som torr ved, medan andra borrar ner rötterna och lyckas överleva även de hårdaste stormarna! Jag kanske är någonstans mittemellan... men ofta tror jag att man hämtar oväntad styrka och överlevnadsinstinkt från en väldigt djup källa... Kanske är det speciellt genom svåra upplevelser man kommer i närkontakt med den obändiga livskraften? Ett exempel är ju alla de människor som upplever någon form av kris och därefter börjar tro på Gud eller Gudinnan eller vad det nu är man söker sig till. Med andra ord, livskraften.

Min månadsmeditation som jag har fått i utmaning går sådär... Att lägga sig till med en ny vana är inte lätt och jag har inte lyckats till 100%. Men å andra sidan kanske det inte handlar om att "lyckas" i sådan strikt bemärkelse...? Det viktigaste är väl att man tänker efter och kommer till någon form av insikt. Jag känner att jag börjar närma mig det. (Kan man förresten "närma sig" en insikt? Är det inte något som bara slår till? :-))

I går hade jag en ytterst jobbig dag med krasslighet, överfulla bussar som luktade spya, föreläsningar som var inställda utan att jag visste om det, långa pendlingstider med mera. Var bara tvungen att klaga lite... Jag VISSTE att jag inte skulle ha rört mig ur fläcken den morgonen. Tyvärr är det en lyx i dagens samhälle att kunna lyssna på sin intuition i sådana frågor. ;-P

Den där livskraften jag pratade om tidigare skulle jag förresten ta och besöka, jag känner mig helt dränerad!





...Märks det möjligtvis att jag lider?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du ska se att lyckan ler emot dig och att du snart blir frisk!

2007-03-03 @ 16:56:40
Postat av: Maria

Klassikernörd... ja det blir lätt så. :)
Varje år bestämmer jag mig för att köpa en ordentlig kokbok, men kommer hem med massa skönlitteratur...

Hoppas att du inte lider lika mycket nu ;) och att du snart är alldeles frisk!
Själv har jag gått och dragit på mig en jobbig förkylning eller nåt. Så jag känner mig allmänt tråkig...

Intressant tanke det där med om en insikt kommer långsamt eller om den bara slår till.. hmmm... funderar på det. Kanske är det nåt som liksom formas i det omedvetna och sedan föds... Att man har bearbetat något ett tag, men utan att riktigt veta om det... och så ploppar det upp som en sån berömd glödlampa en vacker dag. :) Eller oxå inte .. haha!

Nå ja, det var dagens filosofiska tanke.

Krya på dig Isabel!

kram Maria


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback