wicca and all things awesome -

Samhain

image69


Hej på er därute i höstmörkret! Hoppas att ni har haft en fin Samhain. Det har jag - tre gånger! ;-)

Första gången firade jag med covenet. Detta var i fredags och vi åkte ut till en stuga som en av oss äger. Där fanns ingen el och inget vatten och det var ruskigt kallt. Men så mysigt! Det blev en underbar kväll med ritual, skratt, god mat och en del vin. När vi skulle sova och låg där i rad på bäddsoffor, sängar och madrasser kändes det bara så fint. Ljuset från ritualen brann fortfarande i min kittel som stod vid kaminen och det kändes lite som att vara hemma på sätt och vis. Jag känner att jag hör samman med de här människorna och det är en fantastisk känsla. Jag låg som sagt där och kände mig behagligt trött efter ritualen och all mat. Ljuset i kitteln gjorde vackra mönster i taket och ville inte att ögonblicket skulle ta slut.

Andra gången (lördag) var inte lika mycket firande som bara en enkel sammankomst. Det var med vitkagruppen och vi for ut i skogen och satte upp marshaller i hållare i en cirkel, tände en brasa (detta var vid en rastplats) och kallade in riktningarna och jag åkallade Guden och Gudinnan. Sedan åt vi mat och planerade vidare inför nästa stormöte.

Efteråt åkte jag in till stan för att äta middag ute med min man och fira att vi då hade varit gifta (borgerligt) i ett helt år. Tiden går så förvirrande fort.

Tredje gången jag firade var igår kväll, på "riktiga" Samhain. Det blev väldigt lugnt och bara lite stilla begrundan framför altaret med alla ljus tända. Jag satt och funderade lite och drog som vanligt ett tarotkort fram till nästa högtid; Yule. Det blev elemental of pentacles (som är page i pentagram) och på kortet ser man en gammal gnom med vitt skägg som plirande ser på en bakom axeln. Han står vid en ingång i ett träd och trädets rötter slingrar sig över marken. Jag gillar verkligen det här kortet. :-) Tarotleken jag använder är förresten Pagan Tarot. Någon gång förra året gjorde jag en liten hemsida där jag skrev mina tolkningar av korten i stora arkanan. Nu när jag gick in på den igen såg jag att jag bara hade skrivit om de kort jag hittat bilder till, så jag får väl lägga till resten snart. Det finns ju i min BoS. Sidan finns
här om ni är intresserade. Själva tarotleken kan jag rekommendera, jag gillar den mycket.

Igår skjutsade vi också min älskade lillasyster till flygplatsen. Jag är ganska sjuk i förkylning så min självbehärskning var rätt kass. Det blev en del tårar. När jag fick sms från henne när hon hade kommit fram till stället hon ska bo på grät jag igen. Denna gång av lättnad. Jag kom förresten på att jag är den enda av mina systrar som inte har arbetat utomlands nu! Känns konstigt.

På söndag blir det spännande, då ska vi ha nästa wiccaträff. Temat är Gudinnan och vi ska träffas hemma hos en tjej och ta med allt vi associerar med temat. Det blir säkert jättetrevligt! :-) Ska försöka knåpa ihop en guidad meditation också. Det kan dock bli svårt eftersom min nya kurs verkar rätt knölig. Mycket att läsa och jag ska faktiskt alldeles strax sätta igång för jag har varit och hämtat min kurslitteratur som hamnade hos posten. 864 kronor för två böcker. Hade jag köpt den ena på akademibokhandeln hade bara den kostat 800! Behöver jag säga att boken är tjooooooock?

Ta hand om er

Kommentarer
Postat av: mana andromeda

åh, vilka underbara tarotkort.

Postat av: Ceriadwen

Ja, jag gillar dem mycket! En annan jättefin är Spiral Tarot, men det finns många som är mästerverk. :-)

2007-11-16 @ 01:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback