wicca and all things awesome -

Yule/hjul

Nu är det natt och efter att ha läst massa kristna uppenbarelser (plugg) om hur jäkla sunkiga vi människor är, hur mycket allt kroppsligt måste föraktas, nedvärderas och undvikas kände jag såklart för att motpola lite genom att läsa om wicca och nästa högtid, Yule.

Jag vet ju sedan tidigare att Yule (enligt övervägande många källor åtminstone) är identiskt med vårt svenska ord hjul. Men nu fick jag lära mig att Jolnir (isländska) är ett annat namn för Oden. :-) Vad som slog mig mest när jag läste på en sida, och fick se ett hjul på bild var detta: Hjulet ser ju faktiskt ut som en sol! Då frågar man sig själv varför man aldrig har sett det innan, när det är så uppenbart.


image70


Vid Yule firar vi solen, som nu efter årets längsta natt "återföds" och återigen börjar tillta i styrka. Med ljus och eldar lockar man solen och värmen närmre. I solens återvändande ser vi också den nyfödde Guden, och löftet om en ny vår. Tjohej! Nu blev jag glad när jag tänkte på det. :-) Det är viktigt att hålla modet uppe under vinterhalvåret här i Norden, inte konstigt att våra förfäder ville parta loss. ;-)

image71

Var välsignade!

Kommentarer
Postat av: mana andromeda

och jag vill ha kvar mörkret ännu längre :P jag brukar bli helt störd när våren kommer. tvärtom mot alla som är nere under hösten. trodde att jag var halvt dum i huvudet först men så fick jag reda på att det är ganska vanligt att få vår-ångest när man är psykiskt sjuk.
kanske dags att jag slutar nedvärdera mig själv? hm :P

Postat av: Ceriadwen

Jaha! Fast jag tror ändå att det inte är så pass ovanligt med nedstämdhet under våren. Jag brukar uppleva det och trodde det var något fel på mig, men i våras pratade jag med några på msn som också hade det så. Så det är nog rätt förekommande hos andra också. :-) Men ja, det är helt klart dags att sluta nedvärdera dig själv, det är aldrig för tidigt!

2007-11-19 @ 07:59:30
URL: http://ceriadwen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback