wicca and all things awesome -

Wicca är INTE new age

Jag påstår inte att jag är döhaj på det här med new age, men jag ska ändå försöka reda ut detta. Vi får se hur det går. Skriver jag något som är fel får ni gärna rätta mig.

Alltför ofta ser jag att wicca hamnar inom facket för new age. Visst finns det likheter, men det gör det också mellan new age och österländska religioner, eller mellan österländska religioner och wicca. Ändå drar man en skiljegräns mellan dessa.

New age är inte en religion, utan en rörelse. Vissa hävdar ibland motsatsen, men jag vet ingenstans där new age är erkänd som en religion, det är å andra sidan wicca. Wicca är en religion som på senare år förvisso har ganska lösa ramar, men de finns där. New age omfattar en sådan mängd av olika inriktningar, terapier, föreställningar med mera att det är mycket svårt att dra en gräns mellan vad som är new age och inte. Allt som de som säger sig praktisera new age gör verkar vara new age.

Enligt boken Perspektiv på new age av Sven Magnusson, menar en viss David Spangler att kärnan i new age-tänkandet är att allt liv är heligt. Detta är förvisso något vi som wiccaner kan hålla med om, men när jag läser på forum där man sysslar med new age upplever jag inte alls att det är vad man fokuserar på i sitt "utövande".

Efter att ha bläddrat igenom Perspektiv på new age medger jag att grundvärderingarna ofta är mycket lika wiccas (omsorgen för djur och natur, insikten att allt liv hänger samman och är heligt, den holistiska och optimistiska synen på människan m.m.), men på något vis verkar den folkliga new age-rörelsen ha rört sig ganska långt bort från detta. De jag har diskuterat t ex miljöansvar med har tyckt att det räcker med att gå massa kurser och utveckla sig själva andligt så ska resten tydligen ordna sig självt, eftersom allt hänger samman. Detta låter lite förenklat i mina öron, eller som min man skulle ha sagt: 10 000 tjockispoäng till dem!

New age:are gillar som sagt att springa på kurser i andlig utveckling, något som kursansvarige tar hutlösa summor för, ofta med motiveringen "Det enda moderna människor förstår värdet av är pengar. Betalar de för det uppskattar de det mer." Vad hände med den positiva synen på människan?!

Någon som kan formulera sig om new age på ett sätt jag också uppfattar det är Petra Junus som har forskat om Gudinnerörelsen i Sverige. Hon skriver att dagens gudinnerörelser och neopaganister (det ska väl vara jag det) tar avstånd från new age-rörelsen, som har blivit allt mer kommersialiserad. New age har blivit en individualistisk terapirörelse med tydliga anti-politiska och anti-rituella element. Junus refererar till Monica Sjöö som har skrivit:

Pagans believe that the creative force of life does not originate from a transcendent outside force (God), but is immanent in nature and the Earth. The them (the New Agers), spirit is, as to all patriarchal men throughout history, an omnipotent and disembodied transcendent male mind which controls matter.

Junus skriver vidare att new age-rörelsen är fixerad vid ljus, ande och medvetande. Man föreställer sig att medvetandet (tankarna) kontrollerar materien och att vi genom våra tankar skapar vår egen verklighet. Av detta följer att om man väljer att tro att man inte längre är förtryckt (som kvinna, svart, homosexuell etc), då försvinner förtrycket. New age-filosofin osynliggör därmed det strukturella förtryck som faktiskt existerar och motarbetar alla typer av motståndsrörelser, eftersom det per definition är "negativa tankar" som ligger bakom motstånd. Inspirerade av de österländska karmaföreställningarna kan därför välnärda amerikanska medelklassmänniskor rättfärdiga västerlandets överflödsliv och mena att de som föds i svält, krig och fattigdom själva har orsakat sitt lidande. Gudinnan som symbol har också inkluderats i det dualistiska new age-tänkandet. Här uppfattar man Gudinnan som en manifestation av Gud, som den högsta (manliga) gudens kvinnliga sida. När man talar om att helbrägdagöra Moder Jord är andemeningen att detta endast kan ske genom transcendenta manliga krafter som kontrollerar jorden. I de gudinnebilder som produceras inom new age framställs gudinnan genomgående som vit, blond, ung och sexuellt tilldragande för män.




För att runda av detta vill jag bara förklara varför jag inte vill bli förknippad med new age. Det handlar väl egentligen inte så mycket om rörelsen i sig, utan om människorna som säger sig tillhöra rörelsen. Av vad jag har kunnat uttyda har rörelsen från början haft väldigt fina ideal, men dessa verkar ha förvanskats av pengahungriga, makttörstande personer. I släptåg följer folk som så gärna vill ägna sig åt "ljuset" och "det goda" och som verkar tro att man kan förändra världen genom att utöva healing på sin katt. Något som har nämnts som kritik i alla källor jag har läst är att mentaliteten inom new age är att man inte får ifrågasätta. Forskaren och författaren Olof Hammer säger i en intervju att om man försöker att diskutera och granska, blir en del människor fruktansvärt upprörda. Jag har själv varit inne på olika diskussionsforum där det har skett väldigt obehagliga saker. En person säger något som går emot den allmänna uppfattningen och får helt plötsligt en vargflock över sig som river och biter och hugger mot den ensamme. Det kan nästan klassas som mobbing. Av vuxna människor. Det är inte förmildrande bara för att det händer på Internet.

Det känns verkligen som att det stämmer att new age:are är besatta av "ljuset". Hur kan jag göra för att leva mitt liv mer i ljuset? och dylika frågor kan man se på forum. Någon balans mellan ljus och mörker, manligt och kvinnligt etc, talas det sällan om. Det är bara ena sidan av myntet man är intresserad av.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att till skillnad från monoteistiska religioners Gud  tillåter inte wiccas gudsuppfattning oss att bli besatta av det gudomliga, det omänskliga, det övervärldsliga. Om någon vill fly från verkligheten genom "andlighet", "himlen" eller "upplysning", får de tydligt veta att det gudomliga existerar här, i den sinnliga världen. Det här är något jag personligen ser som en mycket tydlig punkt som skiljer wicca från new age. Inom new age verkar tillvaron mycket gå ut på att nå "upplysning" och man strävar uppåt och utåt, bortåt. Man söker sina rötter i stjärnorna och rymden och kanaliserar överjordiska mästare. Wiccaner söker snarare inåt och nedåt, mot jorden.

Det här inlägget blev kanske lite rörigt och det är ganska sent, men jag har nog ändå fått sagt ungefär vad jag ville säga. Nog för att det finns vissa likheter mellan wicca och new age, men jag tänker banne mig inte sätta likhetstecken mellan dem!

Kommentarer
Postat av: mana andromeda

wow, det där var intressant. jag har aldrig riktigt brytt mig om vad new age är (det där är egentligen fel. det är mycket jag bryr mig om men helt enkelt inte orkar ta tag i av anledningar som du redan vet). så det var väldigt intressant att läsa. det var framför allt två saker jag reagerade på. 1, att tankarna förändrar så mycket. det låter nästan som att en new age människa skulle kunna påstå att jag bara behöver tänka att jag inte är en schizo-borderline-person så skulle det försvinna. såna människor är farliga. de kan åstadkomma mycket illa. och 2, att man inte skall ifrågasätta. shit! det låter ju nästan som en sekt där alla skall tycka och tänka och göra som ledaren säger. riktigt läskigt tycker jag. diskussioner som leder till så mycket gott! visst, det kan även ta helt fel väg och leda till dåliga saker, men främst goda. om alla visa respekt. snacka om att känna sig förtryckt och utan värde om man inte ens får säga vad man verkligen tycker.

förresten, jag vill se mer gamla bilder på dig och din karl :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback