wicca and all things awesome -

Diana

image48

Jag hade så trevligt när jag firade fullmåne senast, att jag redan nu börjar planera att fira nymåne! Det är lite vanebildande. Som jag har läst på ett svenskt forum var det många som reagerade speciellt på fullmånen som var... Hmmmm... På statyn här ovanför ses gudinnan Diana/Artemis, tvillingsyster till guden Apollon som kopplas till solen och därför associeras Diana med månen, jakt, hundar och vilda djur. Hennes namn liknar romarnas ord för himmel (dium) och dagsljus (dius). Hon åkallades som fruktbarhetsgudinna av romerska kvinnor.

I går var vi på marknad. Jag köpte små hårspännen, marknadsgodis och te som hette Vikingblandning. Det var trevligt. Sedan åkte vi och åt på kinarestaurang. Som vanligt åt jag för mycket.

Jag längtar något enormt till mabonfirandet! Men det är inte oöverskådligt lång tid kvar, tack och lov.

Bah, nu hinner jag inte skriva mer för jag måste fortsätta plugga till fonetiktentan imorgon. *sur*


Kommentarer
Postat av: mana

artemis har en skum inverkan på mig.

Postat av: Ceriadwen

Hur då? Nu blir jag nyfiken. :-)

2007-09-04 @ 11:42:09
Postat av: mana

jag bad henne adoptera mig i två veckor och hela jag förändrades. exempelvis så dumpade jag min dåvarande pojkvän som jag varit tillsammans med i nästan tre och ett halvt år då. skit skumt.

2007-09-04 @ 22:55:44
URL: http://enhaxastankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback