wicca and all things awesome -

Tarot, mabon

image28



Fonetikkursen just nu är ett gissel! Undrar om jag klarar tentan på måndag? Vet att jag borde ha pluggat hårdare de senaste dagarna, men jag har ju varit så in i märgen trött! Det funkar dock ganska bra i övrigt där ute och jag umgås med trevliga personer.

Drog nyss ett tarotkort som ska vägleda mig till Mabon. Fast i praktiken blev det två kort, för jag kände att det skulle vara så den här gången. :-) Det blev Översteprästinnan och 6 i pentagram. Följande information är hämtad från
tarot

Six of Pentacles

A wealthy man holding scales hands out money to the poor. This card really reflects the idea of all the 6's--how give and take creates balance and harmony. The man wants to balance the scales, but has one coin too many. By giving it away, he gets his balanced scales, and the beggar benefits. Thus, the prediction of this card is that money, work or health woes can be solved by way of a gift, benefit, free promotional items or scholarship. They need to give it away, you can really use it, so take it. Balance achieved, problem solved on both sides. Alternately, this card can also indicate the opposite as well, the Querent, if well off, might be reminded that generosity is a good way to solve other problems. Need a tax break? Give to charity. Two problems solved, harmony restored.


The High Priestess: Basic Tarot Meaning

The High Priestess is the card of knowledge, instinctual, supernatural, secret knowledge. She holds scrolls of arcane information that she might, or might not reveal to you. The moon crown on her head as well as the crescent by her foot indicates her willingness to illuminate what you otherwise might not see, reveal the secrets you need to know in order to make a decision about a problem or a job, an investment, love, career, family, etc.


And, finally, there is, behind her throne, the curtain that leads to the deepest, most esoteric and secret knowledge; the pomegranates that decorate it remind us of Persephone, who was taken down into the land of the dead, ate its fruit, and became the only goddess allowed to travel to and from that strange land. Which indicates that when you get the High Priestess, you're going to be learning some very odd things. Very odd.


Kan ju bli spännande. :-)

Fick reda på att en bekant till oss har fått sin diagnos äntligen, efter två år. Han är schizofren med depressiva och maniska drag. Jag frågade hur läkarna äntligen hade kommit fram till det? Tydligen har han börjat få minnesluckor och har därför köpt sig en filmkamera för att kunna dokumentera sin sjukdom och samtidigt kunna hålla reda på vad som händer. I mitt stilla sinne undrar jag om det inte är rimligt att all medicin de pumpar in i honom lika gärna skulle kunna orsaka minnesluckor? Jag blir så illa berörd av vårt samhälle idag och hur man behandlar psykiskt sjuka. Att ge dem ett beroende av medicin som bara lindrar eller undertrycker deras sjukdom är ingen lösning, det är en återvändsgränd. Hur ofta blir personerna friska? Jag tror stenhårt på att det finns andra, bättre behandlingsmetoder.

I dag när jag öppnade mailen blev jag så glad: mabonritualen hade kommit! Det första jag läste fick mig dock att skratta nervöst, jag ska leda en spiraldans! :-D Jag pratade med ÖPA (skriver det bara för att jag kan) på telefon och om hon tror att jag fixar det så gör jag säkert det. Det ska bli kul!

Nu ska jag lägga mig och hoppas att jag känner mig utvilad och beredd att ta tag i fonetiken imorgon.



Det vatten du hämtar ur bäcken
lär dig känna källan

(japanskt ordspråk)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback