wicca and all things awesome -

Häxromantisering

Har det undgått någon att artisten Nordman ska "bränna en häxa" på scen i melodifestivalen? Min goda vän skickade mig ett sms i morse och ville veta vad jag ansåg om detta. Ärligt talat bryr jag mig inte direkt. Jag identifierar inte de kvinnorna som brändes på bål eller halshöggs som häxor. Detta skrev jag och fick till svar att en del var ju häxor i vår bemärkelse också, typ healers och kökshäxor. Hehe, nu bekänner jag mig ju inte direkt till att vara en kökshäxa, men låt gå. Jag skrev att den procenten måste ha varit försvinnande liten. Häxkonst är ingenting som gemene man har sysslat med, varken nu eller då. Om man inte räknar in lite huskurer och folklig spådom. Sådant pågår ju än idag utan att man kallar det för häxkonst.

På forumet häxor i fokus blev det till och med en liten diskussion mellan folk om det var värt att åka till uppträdandet och demonstrera. Det kanske inte var sagt på fullaste allvar, men ojojoj, jag fattar inte varför folk tar åt sig så mycket? Häxbränningarna känns snarare som en masshysteri/maktdemonstration på sin tid och inget som hade med egentlig häxkonst att göra. Get over it och ta inte det som hände så personligt mot er som är häxor i dagens samhälle! Det känns lite fånigt och förlegat att ha en sådan överromantisk syn på häxprocesserna och "gamla kloka gummor med taket fullt av örter". Jag litar inte mycket på bekännelser från torterade kvinnor eller saker som sagts om dem i förtal.



Har hållt mig till träningen i dag också. Jag har gjort enormt mycket yoga med älsklings Nintendo ds och det är helt klart beroendeframkallande! Otroligt roligt och det finns många bra funktioner. Bland annat håller den ordning på när jag tränar och hur mycket. När vi skulle gå och handla förut gick vi värsta långa omvägen i raskt tempo och det var kul att få sällskap. :-)

I morgon ska jag göra en blåbärssmoothie!

Nu ska jag yoga lite till innan det är dags att läsa Almqvists Det går an och sedan sova. God natt.

Kommentarer
Postat av: mana

hah, jag fattar faktiskt inte det där. vad det finns att bli så upprörd över. jag var själv med i en liten pjäs i gymnasiet där jag spelade en häxa som blev bränd på bål. men det är ju konst. seriöst, jag blir så förvirrad. det är ju ingen som går till attack och säger att häxor skall dödas eller nåt. det är ju fiktion för hellskotta. aah, min hjärna är fortfarande ur funktion pga sobril, men du fattar nog hur jag menar ändå :P

Postat av: Ceriadwen

Jo, jag förstår. :-)

2008-01-30 @ 22:50:16
URL: http://ceriadwen.blogg.se
Postat av: Alice

Personligen börjar något litet skrika inne i mig när jag läser dethär, men jag gissar att det är den del av mig som oundvikligen vill stå med och stöda alla "minoriteter", även om det inte riktigt passar in i situationen :P
Jag blir bara irriterad på folk som går omkring med "Burning Times - never again!"-pinsar, för att de är wiccaner. Jag menar, de få som faktiskt var häxor och blev brända, var ändå allt annat än wiccaner.
Trots det är jag ändå lite fundersam, kanse jag är lite för överbeskyddande (om min tro? :P), men sålänge det är menat som konst är det helt okej med mig. Ska bli trevligt att se :)

2008-01-31 @ 09:24:28
URL: http://www.bloggen.fi/wicca
Postat av: Moonchild på häxor.ifokus

Jag tycker det är lite roande att det finns många wiccaner som tror att de är ättlingar till häxor bara för att någon av deras förfäder utsattes för häxförföljelserna. Jag måste bara säga att jag var en av dom som deltog i "diskussionen" om att åka upp och demonstrera, skulle aldrig i hela mitt liv göra det, och det jag sa var absolut ett skämt, haha :).

Jag tycker dock att det som kyrkan gjorde mot ett antal kvinnor (vet man ens hur många som drabbades?) inte var rättfärdigat på några nivåer alls. Även om häxbränningarna inte har med häxor att göra, så är det ändå kvinnoförtryck. Vi får se hur Nordmans show ser ut :) Jag tror att själva låten handlade om häxbränningarna så det var nog mest för att illustrera!

Ha det bra. /Anna

2008-01-31 @ 10:28:39
Postat av: Ceriadwen

Alice: Det är ju en fin egenskap att vilja stå upp för minoriteter vet´ja. :-) Och ja, jag tror att detta i huvudsak handlar om konst. Som Anna skriver här också så är det nog bara till för att illustrera låten.

2008-01-31 @ 12:19:25
URL: http://ceriadwen.blogg.se
Postat av: Ceriadwen

Anna/Moonchild: Det var ju bra att det bara var på skoj. ;-) Det hade varit för lustigt om några från häxor i fokus hade gjort en kupp och sprungit upp på scen och räddat häxan. Haha! ;-D

Jag håller fullkomligt med dig om att häxprocesserna var avskyvärda och frågan är om människan har blivit klokare sedan dess. Kanske lite. :-) Ska bli spännande att se showen iallafall. Efter det kommer nog ett inlägg till.

Ha det!

2008-01-31 @ 12:24:27
URL: http://ceriadwen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback