wicca and all things awesome -

Tarot of the New Vision

För någon timme sedan slog jag till med full kraft på Tradera, och köpte en tarotlek jag har varit jättesugen på länge: Tarot of the New Vision! Ännu en sen julklapp till mig själv. ;-)

image82Vad skaparna i princip har gjort är att vända 180 grader på Rider Waite-leken (den traditionella) så man ser vad som är framför eller bakom karaktärerna på korten. Som man ser i exemplet här bredvid kan betydelsen bli ganska annorlunda. Magikern i kortet, som man förut såg ståendes ensam, står nu framför en grupp åskådare och bakom honom sitter en apa.

Jag blev totalt fascinerad första gången jag såg denna lek på Internet och tänkte att någon gång skulle jag köpa den. Det hade egentligen varit nog för mig att få stilla min nyfikenhet om vad som hände på korten, så det är bara en bonus att de verkar ha väldigt bra symbolik också! Jag tycker att det är fantastiskt att någon har kommit på den här idén och det ger verkligen en vidgad syn på betydelsen även i den traditionella leken. Jag kan knappt bäga mig tills jag får sitta och jämföra dem, kort för kort! :-D

Kommentarer
Postat av: Nemue

Det var ju en ganska intressant lek :) Jag har en Rider Waite-lek som jag aldrig använder längre (använder mig av Cosmic Tarot numera) eftersom jag tycker att den är lite tråkig, men om man har båda så kan det nog, som du säger, bli en upplevelse att jämföra kort för kort. En kortlek som jag tycker är väldigt vacker är Tarot of Mermaids http://aeclectic.net/tarot/cards/mermaids/

2008-01-04 @ 17:30:35
Postat av: Ceriadwen

Den var fin, jag gillade att stavarna var som åror på bilden. :-)

Jag har också Cosmic och använde den en del förr, men det är inte riktigt min lek. Smaken ändras ju.

Jag tycker fortfarande om Rider Waite eftersom den är så klassisk. Jag tröttnar inte på den. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback