wicca and all things awesome -

Urk

Här kommer jag tillbaka efter att ha varit magsjuk sedan igår. Det börjar bli bättre nu, men är såklart ingen behaglig upplevelse. Har varit väldigt yr, illamående och trött. Det känns såklart tråkigt med tanke på att Ostara är i morgon och jag skulle vilja fira det lite grann (plus att jag har en hemskrivning också). Jag får se om jag orkar.

Jag måste bara få skryta lite; i måndags var jag hos tandläkaren. Det visade sig att det var fem år sedan förra undersökningen men allt var fortfarande bra. Jag skulle definitivt ha tagit med mina tänder på tio-i-topp-listan nedan, för jag har aldrig haft några hål eller andra besvär. Det är bara tråkigt att man ska behöva betala 414 kr för att få reda på att allt är som det ska, men sånt är livet. Jag fick en god fluortablett när det var färdigt, sådana kanske man skulle köpa? Jag gillar tandläkare förresten, de har jag alltid kommit mycket bra överrens med och aldrig träffat någon som har varit otrevlig, de är ett gott släkte! :-)

Jag såg förresten ett skumt klipp på msn video härom dagen. Kommer ju alltid dit när jag loggar ut från hotmail så jag fick för mig att söka på wicca. Det kom upp två resultat och i det ena intervjuades en författare till en bok som hette Wicca´s Charm. Författaren hette Catherine Edward Sanders och jag trodde först att hon själv var wiccan och tyckte att det hela började bra. Hon hade blond page, neutrala kläder och såg representativ ut. Hon började berätta att det finns ungefär 800 000 wiccaner i USA och att ungefär två tredjedelar av dem är kvinnor och att det är en neopagansk religion. So far so good. Men på frågan om vad wiccaner egentligen tror på började hon tala ganska otydligt om "andar", att det handlade om att "kontrollera andevärlden", "kasta spells" och att folk blev wiccaner för att de ville vara en del av en religion de kunde kontrollera. Hon berättade också om ett fall där en wiccan hade mördat på grund av att han hörde röster i huvudet som befallde honom. Ähhh... Då känns det snarare relevant att tala om vilken psykisk åkomma han led av, inte vilken religion han tillhörde, eller sade sig tillhöra.

Då jag hade förstått att denna kvinna knappast var wiccan själv googlade jag och hittade till hennes
hemsida. Hon är journalist och har för att skriva boken jag nämnde ovan intervjuat wiccaner och hedningar i USA i ett år. Boken verkar vara skriven efter frågan om vad som gör att wicca attraherar så många människor i dagens samhälle och vad de saknar i den kristna tron. Det verkar också finnas förslag på vad man kan göra för att locka tillbaka wiccaner till den sanna tron, för av allt att döma är Sanders en synnerligen god kristen. Såklart:

She explores why churches often fail to engage the spiritual hunger of many who seek a holistic and authentic worship experience, and she offers spiritual insight and practical help to draw people towards the truth of Christianity.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Usch, stackare. Magsjuka... hoppas du mår bättre!
KRAM!

2008-03-20 @ 08:46:32
Postat av: Moonchild

Åh, hoppas det blir bättre snart! Glad Ostara! (Fy tusan vilken ignorant och tråkig människa hon den där journalisten verkar vara, förresten. Om du söker på glastonbury goddess conference nr... 3 eller nåt på youtube så intervjuas en kristen kvinna om vad hon tycker om en årlig gudinnefestival, och hon är så vettig :) bara för att kontra lite ;))

Krya på dig! /Anna

2008-03-20 @ 09:40:40
Postat av: Ceriadwen

Moonchild: Nr 4 var det, tack för tipset! Ja, hon var väldigt sympatisk, och även den muslimska kvinnan i nr 3. Den där mannen i soffan däremot var inte mycket att hänga i yulegranen. ;-)

Vad härligt det vore att åka dit alltså... Glad Ostara!

Postat av: Ceriadwen

Charlotte: Tack, jag jobbar på det! :-) Kram!

2008-03-20 @ 14:59:23
URL: http://ceriadwen.blogg.se
Postat av: Snöfrid

Fy, jag känner mig dålig bara jag tänker på det. Du får krya på dig!
Hoppas du haft en bra Ostara iaf :)
*kramar*

2008-03-20 @ 21:01:54
URL: http://wicca03.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback