wicca and all things awesome -

Fifty Years of Wicca



Japp, just nu så läser jag med stort nöje och ett småleende på läpparna Fifty Years of Wicca, av Frederic Lamond. Som en av de längst praktiserande wiccanerna och med förstahandsupplevelser av herr Gardner är det i sanning spännande läsning. Dessutom skriver Lamond väldigt humoristiskt.

På bara några sidor har jag fått en bättre förståelse av tidiga wicca, dess utveckling och utövare. Delar av det jag har läst tidigare lägger sig tillrätta i pusslet och visar en klarare bild. Historierna om Gardner är... smått chockerande emellanåt. Det är verkligen ingen risk för idealisering men heller ingen total "dissning".

Jag kan rekommendera boken för alla som är intresserade av wiccas historia. Vad man får tänka på när man läser är  att det är en persons synvinkel och åsikter.

Det kommer väl en lite längre redogörelse när jag har läst ut hela boken, men jag kände för att tipsa om den redan nu. :)

Kommentarer
Postat av: Fröken L

Haha, nu blir jag givetvis jättenyfiken på vad det var som var chockerande med Gardner!

2008-11-18 @ 12:41:38
Postat av: Emma

skriver upp boken på önskelistan :-)

Postat av: Ceriadwen

Fröken L: Bland annat att han avslöjade covenmedlemmars namn för pressen när han blev provocerad! 0_o





Emma: Bra idé! :)

2008-11-20 @ 16:04:59
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Sarah

Vet du vart man kan beställa den? :)



Väl mött /Sarah

2008-11-29 @ 23:38:26
URL: http://inallhonesty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback