wicca and all things awesome -

"Mabon-fika"

Min ena katt kräktes tre gånger i tät följd för en liten stund sedan (varav en gång i soffan). Han såg komplett galen ut sekunden innan han kräktes, sådär som katter nästan bara ser ut på tecknad film. Nåväl...

Igår hade jag mycket på gång, vilket ledde till att jag faktiskt inte hann fira Mabon annat än med min och makens årliga "Mabon-fika". Det är i och för sig inte så bara, utan ett helt okej sätt att fira jordens överflöd! :) Det går alltså ut på att vi bakar och köper groteskt mycket fikabröd och gottar i oss medan vi ihärdigt tänker religiösa tankar... eller nåt. ;P Den här gången hade jag bakat enorma äppelmuffins.

 (Mabon-fika, 2006)

Ändock hade jag tänkt skriva en liten ritual att göra ikväll. Som ni kanske vet (?) brukar jag oftast improvisera mina ritualer, men att skriva en är ju både kul och bra övning. Jag kom ihåg att jag hade en Mabonritual nedskriven från 2003-2004, så jag kollade upp den. Så här i efterhand är det nästan lite pinsamt, jag tyckte att jag nästan skrev som ett barn! Men å andra sidan är det ju bra att man har utvecklats sedan dess. Ja, jag säger då det.

En sak som stal tid från mitt firande igår var att jag var på det första magdans-passet! Det var så otroligt, otroligt roligt och jag längtar redan till nästa gång! Det var så härligt att få inviga min röda, klirrande sjal och få dansa loss tillsammans med andra människor. Ledaren var jättebra, glad och entusiasmerande. Och för att skryta lite tror jag att jag har en chans att bli ganska duktig på det här, det ni!

Om jag däremot ska vara lite självkritisk (vilket ligger djupt rotat i mitt nedärvda beteende) kom jag att tänka på att jag har blivit lite slö gällande högtiderna. Jag har läst på om dem i så många år nu att jag liksom förutsätter att det inte finns så mycket nytt att läsa. Därför har jag kort sagt nästan slutat läsa, vilket inte är så bra för man glömmer ju dessutom alltid saker. Å andra sidan är det ju inte så konstigt, när nästan varje bok om wicca rapar upp samma saker, skrivet nästan likadant. Boktips gällande detta mottages varmt! Om jag ska ge ett själv blir det Farrars Eight Sabbats for Witches.


Kommentarer
Postat av: Nybörjare

låter trevligt med fikat, men stackars katt, eller dig som var tvungen att städa upp det.:D

2008-09-23 @ 20:29:26
Postat av: Fröken L

Ååååh, mysigt!

Själv firade jag med en syltkaka. Inte direkt Moder Jords överflöd...

2008-09-23 @ 20:52:49
Postat av: Ceriadwen

Nybörjare: Jag tyckte mest synd om mig själv, men en del sympati gick även till kattkraken. ;)





Fröken L: Syltkaka låter gott det med och sylten kommer väl från bär som kommer från skogen? Får man hoppas i alla fall. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback