wicca and all things awesome -

Författare i min hylla

Böcker, böcker, böcker... De finns i oändliga mängder och nu menar jag böcker om wicca. Vilka författare är bra och vilka är dåliga? Jag antar att man måste läsa själv för att ta reda på vad man själv tycker. Och visst är det roligt att böcker uppfattas olika? Allt beror på vem du är, vad du behöver och var du befinner dig. Att läsa böcker är en subjektiv och personlig syssla, och det kanske ska hållas i minnet när ni läser vidare i inlägget.

Jag tänkte berätta om vilka författare och böcker i min bokhylla jag vill lyfta fram som bra, och vilka författare jag ångrar och i vissa fall skäms för att jag har i samlingarna. ;) Man kan ju gott och väl fråga sig varför jag inte har sålt de böckerna, men det måste vara min hamster-gen som hindrar mig!
 
(Jag tar bara med de böcker som mer eller mindre kan räknas in som wicca-böcker, inte alla otaliga böcker om mytologi etc som jag har. :))

När jag bedömer böckerna nu gör jag det endast utifrån vilken upplevelse de har gett mig, inte hur bra de är för nybörjare etc. utan rent egoistiskt.


BÄST

1. Wicca, New Edition: A Comprehensive Guide to the Old Religion in the Modern World av Vivianne Crowley
Motivering: Det här är en jättebra introduktion till wicca som går djupare än de flesta andra. Jag hade läst en del andra introduktioner tidigare, men här kände jag att jag lärde mig något nytt. Jag började tänka mer självständigt och analyserande efteråt.

2. Wiccan Wisdomkeepers: Modern-day Witches Speak on Environmentalism, Feminism, Motherhood, Wiccan Lore, and More av Sally Griffyn
Motivering: Jag gillar allt med den här boken; det stora formatet, alla härliga färgbilder (den är full med bilder!) och förstås de bra intervjuerna med kända utövare av wicca. Exempel är Doreen Valiente, Starhawk och Janet Farrar och Gavin Bone. En härlig, sprakande bok!

3. Fifty Years of Wicca av Frederic Lamond
Motivering: Jag är inte helt färdig med den här boken men tycker mycket om den. :) Den har hittills gett mig några aha-upplevelser, att jag har förstått historiska samband som jag läst om tidigare. Det är dessutom intressant att läsa förstahandsupplevelser om Gardner m fl. av någon som har varit med i wiccas början!

4. A Witches' Bible: The Complete Witches Handbook av Janet och Stewart Farrar
Motivering: Den här boken är tjock (består egentligen av två böcker) och känns väldigt "tät". Mycket bra information har tryckts in mellan sidorna och i ärlighetens namn har jag bara läst vissa delar. Mest inläst är jag på delen om högtiderna, som känns väldigt bra underbyggd av fakta.

5. True Magick: A Beginner´s Guide av Amber K
Motivering: Det här kan nog vara den vettigaste bok om magi som jag har läst. Det negativa med den är att den luktar illa, trots alla år i min ömma vård så luktar den vit krita! Jag har den som liten pocketbok, så formatet är schysst. Det finns en del bra illustrationer som lyfter läsningen lite. Nu var det länge sedan jag läste den, men när jag bläddrar igenom den så är ordet som formas i mitt huvud "sensible". Helt ok.

6. The Magickal Life: A Wiccan Priestess Shares Her Secrets av Vivianne Crowley
Motivering: Ännu en bra bok av Crowley. Man får tips om hur man kan integrera magisk tänkande och handlande i sitt liv. Ganska inspirerande och bra skriven.

7. Ariadne´s Thread: A Workbook of Goddess Magic av Shekinah Mountainwater
Motivering: Ok, det här är ingen renodlad wicca-bok. Men åh vad den är bra. Så tänkvärt om kvinnors andlighet.

8. Coven Craft: Witchcraft for Three or More av Amber K
Motivering: En tjock bok som jag läst delar ur. Tycks innehålla allt man kan tänka sig kring covenarbete, inklusive konflikthantering. Trevligt skriven och full med roliga tips på gruppaktiviteter. Inspirerande!

9. Circle of Fire: A Practical Guide to the Symbolism & Practices of Modern Wiccan Ritual av Sorita d´Estre & David Rankine
Motivering: En helt okej men inte direkt upplyftande bok om ritualer. Dock trevligt skriven. Bra grund.

10. Sabbat Entertaining: Celebrating the Wiccan Holidays With Style av Willow Polson
Motivering: Jag hade högre förhoppningar för den här boken än vad den kunde leva upp till. Det är en ganska trevlig bok om hur man kan fira högtiderna, men inte mer än så. Jag trodde att det skulle vara fler bilder också.

11. Spiral Dance: A Rebirth of the Ancient Religion of the Great Goddess av Starhawk
Motivering: Den kultiga Spiral Dance kommer ganska långt ner på min Bäst-lista. Den är bra på alla sätt och vis, men har inte lyckats beröra mig. Inte riktigt min cup of tea helt enkelt.

12. En wiccas handbok: En ung häxas guide till ett magiskt liv av Jennifer Hunter
Motivering: Jag faller inte för grupptrycket, den här boken gav mig rätt mycket när jag var ny inom wicca. Jag kan fortfarande tycka att den är helt ok, men självklart finns det bättre. Böckerna över t ex. :)

13. Living Wicca: A Further Guide for the Solitary Practitioner av Scott Cunningham
Motivering: Det finns en del tänkvärda passager här och bra frågor man kan ställa till sig själv som solitär. Men överlag var det för långt mellan guldklimparna.

14. Wicca: A Guide for the Solitary Practitioner av Scott Cunningham
Motivering: Det här är också en av de första böckerna jag läste. Lite trevlig, men väldigt ytlig.

15. The Wiccan Prayer Book av Mark Ventimiglia
Motivering: Fin liten bok, men inte så användbar. Språket i bönerna tilltalar mig inte och dessutom är det väl meningen att sådant ska komma ur hjärtat. :)


SÄMST

1. Wiccan Magick: Inner Teachings of the Craft av Raven Grimassi
Motivering: Det här är nog den boken jag personligen har blivit mest besviken på. Inte bara besviken, jag blev arg! Jag läser alltid massa kommentarer på Amazon om vad folk har tyckt om en bok innan jag köper den, och många skrev att det här var en av de bästa wicca-böcker de läst! Men jag upplevde inte att alls titeln höll vad den utlovade och dessutom kändes det som att det fanns otroligt många historiska fel och fabuleringar utan hänvisningar till fakta. Usch, säger jag bara.

2. To Stir a Magick Cauldron: A Witch´s Guide to Casting and Conjuring av Silver RavenWolf
Motivering: Det här är en bok jag skäms åt att äga och som jag budade hem från Tradera. Wolfie har ett överlag dåligt rykte, vilket jag visste om och boken bekräftar varför. Den lyckas kännas flamsig och spretig. Framsidan och illustrationerna i boken är rätt hemska och känns väldigt "teeny".

3. Faery Wicca, Book Two: The Shamanic Practices of the Cunning Arts av Kisma K. Stepanich
Motivering: Ännu ett Tradera-köp. Ähhh... jag fattar typ ingenting. Detta är bok nu två så uppenbarligen har jag missat något. Den är praktiskt inriktad och jag misstänker att den första är teoretisk. Den slår inte an något alls, kanske är den till och med sämre än RavenWolf, men jag antar att jag har läst den i fel kontext.

4. A Witch Like Me: The Spiritual Journeys of Today´s Pagan Practitioners av Sirona Knight
Motivering: Att den här boken hamnar under Sämst, beror mer på vilka som intervjuas än på Sirona Knight. Bland respondenterna ses t ex Silver RavenWolf och Raven Grimassi. Say no more. Den här boken är lite av en amerikansk motsvarighet till Wiccan Wisdomkeepers, för här intervjuas främst amerikanska utövare. Ni ser ju själva vad jag föredrar.

5. Norse Magic av D.J. Conway
Motivering: Uruselt. Ett hån mot allt vad nordisk tradition innebär.

6. Celtic Magic av D.J. Conway
Motivering: Uruselt

7. Dancing the Goddess Incarnate: Living the Magic of Maiden, Mother and Crone av Dorothy Morrison och Kristin Madden
Motivering: Vad jag läste om boken innan jag beställde den var väldigt missvisande. Jag trodde faktiskt att den på något sätt skulle handla om hur man kunde dansa gudinnor och det tyckte jag lät intressant. Men när jag fick hem den och slog upp den var det jättekonstiga förslag. T ex tyckte de att man skulle klä ut sig som en älva och göra något jäkla glitterspö. Nej, underkänt blir det.

8. Wicca Craft: The Modern Witch´s Book of Herbs, Magick, and Dreams av Gerina Dunwich
Motivering: Det är med viss tveksamhet som jag sätter in Wicca Craft under Sämst. Inte helt värdelös, men synnerligen oinspirerande. Innehåller mest tabeller. Ritualförslagen känns väldigt dåliga.


BÖCKER SOM VÄNTAR PÅ ATT BLI LÄSTA

The Elements of Ritual av Deborah Lipp
Wicca Covens: How to Start and Organize Your Own av Judy Harrow (Känns ju inte direkt brådskande, men jag köpte den på Adlibris bokrea)


BÖCKER JAG ÄR INTRESSERAD AV (bland många)

The Circle Within: Creating a Wiccan Spiritual Tradition
av Dianne Sylvan

The Heart of Wicca: Wise Words from a Crone on the Path  av Ellen Cannon Reed

A Seeker's Journey and Initiation Into Wicca av Janine DeMartini

Devoted To You: Honoring Deity in Wiccan Practice av Judy Harrow

Celtic Wicca: Ancient Wisdom for the 21st Century av Jane Raeburn



Reflektion
Jaha, det var det. Vad svårt det var att rangordna böckerna sinsemellan! Något som förvånade mig var hur många böcker jag har med ordet "Magic" i titeln! Jag är ju inte ens speciellt intresserad av magi! Måste ha köpt dem för länge sedan. :) Det här fick mig också att inse att jag måste göra mig av med de dåliga böckerna så jag har råd att köpa nya, bättre!

Kommentarer
Postat av: Anna

Oj!

Vad många böcker om Wicca du hade!



Inser att jag ligger efter en hel del! ^^

Postat av: Ceriadwen

Anna: Tur att det inte är en tävling då! ;)

2009-04-23 @ 20:21:56
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: cheddar

Haha gillar motiveringen om bok 6 i den dåliga kategorin. "uruselt" och sen inte mer med det haha!

Jag har Jane raeburns celtic wicca om du vill låna.

Jag tycker den är läsvärd, rätt lättläst och helt okej. Inte det bästa jag har läst, men det är nog svårt att hitta "det bästa" när det bästa är att uppleva - att leva kort sagt. Det går ju inte att sätta ord på riktigt.

2009-04-23 @ 20:23:03
Postat av: neina

Angående The Circle Within av Dianne Sylvan: På många sätt skriver hon med en förnuftig ton, men drar lite åt det amkerikanskt-kristna hållet. Dessutom har hon på sin blogg för ett tag sedan deklarerat att hon inte längre kallar sig wiccan (!). Det är en intressant process, och jag respekterar hennes val. Men många av mina frågetecken kring den boken klarnade då.



Tack för en intressant och inspirerande lista!

Postat av: Ceriadwen

Cheddar: Håller fullkomligt med dig. Jag lånar gärna boken! :D





Neina: Jo, jag läste det på hennes blogg. Det är klart att man respekterar det, men man undrar ju som sagt... Jag blir ännu mer nyfiken på att läsa hennes bok när du skriver så. ;)

2009-04-24 @ 11:04:41
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Anna

@Neina: Nu blev jag jättenyfiken! Vad i hela frida världen menar du med "amerikanskt-kristet"? :-)

2009-04-25 @ 11:07:27
URL: http://www.tarotidag.se/wicca/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback