wicca and all things awesome -

Att bejaka sin glädje

Något jag har varit medveten om ganska länge är när jag känner mig som närmast det gudomliga. Jag har upptäckt att det är när jag skapar. När mina händer får forma något, ett föremål eller en text, då känner jag att jag existerar. "Jag skapar, alltså finns jag", för att göra en parafras till Descartes. När jag skapar befinner jag mig i universums mitt, orkanens öga. Allt annat stannar upp, tid betyder ingenting, rum betyder ingenting, jaget betyder ingenting. Jag bara är, och jag är lycklig. Jag tror att det är detta Campbell menade, när han talade om "Follow your bliss". I boken Myternas makt ser jag nu en träffande beskrivning på vad jag just har skrivit:

"MOYERS: Vad händer när man bejakar sin glädje?

CAMPBELL: Man känner lyckan. På medeltiden var lyckans hjul en omtyckt bild som återkom i väldigt många sammanhang. Vi har hjulets nav och den snurrande ytterkanten. Om man är bunden till lyckohjulets kant är man antingen uppe och på väg ner eller nere och på väg upp. Men om man är i navet befinner man sig på samma plats hela tiden. [...] 

MOYERS: Vad ger du oss för råd för att vi ska finna denna källa till evigt liv, denna glädje som finns så nära?

CAMPBELL: Vi upplever ju ständigt saker som ibland ger en känsla av att veta var vår glädje är. Håll fast den känslan. Ingen kan tala om hur du kommer att uppleva det. Man måste lära sig att känna igen sina egna djup."


I vilka sammanhang bejakar du din glädje? Skriv gärna och berätta!


Kommentarer
Postat av: neina

Jag bejakar min glädje när jag sjunger! Jag bejakar min glädje när jag klappar en katt. Jag bejakar min glädje när jag äter något gott (sensuellt slickar i mig en glass eller stönar över hur god linssoppan var på Govindas). Jag bejakar min glädje när jag älskar. jag bejakar min glädje när jag klättrar i träd eller ligger på den solvarma marken och låter blicken sugas upp i himlens oändlighet. När jag hoppar i en lövhög på hösten. När jag har ritual. När jag dansar!



Jag bejakar min glädje på så många sätt, så ofta, det finns oändligt många tillfällen att bejaka sin glädje! Framför allt genom att vara närvarande... Det finns alltid något att att glädja sig åt!

Postat av: Ceriadwen

Härligt Neina! Jag känner igen mig i dina förslag, underbart. :)

2009-04-25 @ 22:24:45
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback