wicca and all things awesome -

Ny kunskap

Jag tar min nya trädgård på stort allvar och försöker fylla min hjärna med så mycket information som möjligt. Det här är ju första gången jag har trädgård och mina kunskaper är så bristfälliga!

När jag grävde i landet i dag insåg jag att där var fullt med små rödaktiga myror under jorden. Efter en googlesökning läste jag att det var gul tuvmyra. De verkar inte vara dåliga för själva gräsmattan, eftersom deras underjordiska kolonier håller jorden öppen och porös, men de kan gnaga på växtrötter och alltså vill jag förstås inte ha dem i mitt framtida land. Något man kunde pröva var att strö ut kanel! Det låter ju lite miljövänligare än myrgift, så jag ska prova det.

Jag stötte också på en vit mask med gult huvud. Även den har jag tagit reda på, det är en öronvivel. Det kan vara på grund av dessa som vår gräsmatta ser ut som den gör, delvis fläckig. De äter nämligen på rötter. Ett sätt att råda bot på dessa (och samtidigt mördarsniglar!) är något som heter nematoder. Nematod är samlingnamnet för en mikroskopisk mask som finns naturligt i naturen. Man vattnar ner dem i marken och de angriper sniglarna/larverna när de har sin tillväxtperiod. När det inte längre finns några sniglar dör även nematoderna. Tycker det låter ganska bra. Vi har verkligen fullt med sniglar så jag skulle inte kunna odla någonting. Det känns trist (minst sagt) att man måste lära sig hur man tar kål på andra varelser, men att ha en trädgård är något jag har drömt om länge.

Att vara en trädgårdsälskande wiccan verkar sannerligen inte vara en lätt ekvation! Men man kan i alla fall låta bli att använda starka, skadliga gifter. Hur gör ni andra?

Kommentarer
Postat av: Livsagnostiker

Kika på greenpeace, jag har för mig de har en hel sida om miljövänliga knep för trädgården :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback