wicca and all things awesome -

Gudsuppfattning, igen

I huvudet kämpar jag fortfarande med att försöka definiera det odefinierbara. Jag vet inte riktigt varför jag fortsätter, men jag kan inte sluta. Det maler och maler och handlar förstås fortfarande om Guden och Gudinnan och hur jag uppfattar dem. Det går lite upp och ner kan jag säga, för inget är fixerat än, vilket är både frustrerande och spännande.

Tidigare har jag alltid hållit fast vid att alla gudinnor är aspekter av en Gudinna och vise versa med alla gudar. Men jag börjar mer och mer känna att de inte alls bara är aspekter, utan separata entiteter.

Men sedan tar det lite stopp. Jag tror att Guden och Gudinnan alltid är mer än vår föreställning av dem, de är mer än vi någonsin kan uppfatta. Men på grund av det har jag ibland svårt att se dem som en mäktig kraft utanför mig själv. Det här säger jag ärligt, fast det bär emot. Det är lättare att se dem som psykiska processer, eller delar av mig själv. Men samtidigt har jag ju haft upplevelser som säger emot det, det är snarare någon del av mitt medvetande som stretar emot.

Det är många pusselbitar som måste hitta ställena där de hakar i varandra. Jag fortsätter att lägga pusslet och till slut kanske jag får se en vacker bild framträda. Men det kommer fortfarande att finnas en verklighet bortom dess fyrkantiga form.


Kommentarer
Postat av: neina

Tack för att du delar med dig av dina funderingar. Det är en viktig och väldigt intressant fråga - ja inte bara intressant, den pockar på för den är så djupt existensiell! Vill gärna bidra med lite tankar också, men jag har också fastnat, eller snarare ödmjukat mig inför tanken att jag nog aldrig kan förstå helt vad De/t är.



Tack för påminnelsen, vill fortsätta fundera!

Postat av: Ceriadwen

Neina: Jo men det är precis så jag känner med, men jag vill försöka förstå så långt min tanke kan sträcka sig. :)

2009-07-06 @ 13:28:27
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: neina

Hej igen! Kom på att jag skrivit lite redan på området, inlägg nummer 9 här:



http://druidoshaman.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a1226ac4-d635-4525-a004-3633a2830839&GroupId=7a590c3b-73ed-41c1-aae1-971307d82820&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



Men jag vill också få återkomma, detta var ändå ett tag sedan :) Tack än en gång för intressant läsning!

Postat av: Stina

Hej!

Jag googlade efter wiccabloggar och din dök omedelbart upp.

Fick en bra känsla så fort jag såg din blogg så jag scrollade ner och läste detta inlägg.

Intressanta tankar om gudomen, känner igen mig i dit resonemang eftersom jag själv alltid haft lite svårt att förstå "gudatron" i wicca.

Jag har resonerat såhär: Eftersom allt sitter ihop med varandra genom energier så sitter även vi ihop med "gudarna", alltså är vi alla lika gudomliga som gudarna.

Jag ser heller inte gudarna som riktigt verkliga gudar och en högre makt, utan mer som symboler, personligheter, känslor osv.

Dom kan vara bra att ha när man meditera för att få rätta "känslan" men jag föreställer dom mer som olika sorts energier, andar eller "hjälpare".



Det finns lika många sanningar som det finns själar i universum :)



Oj, det blev ett långt inlägg, det var faktiskt inte meningen :)

Ha det bra, och lycka till med dina funderingar!

/Stina

2009-07-24 @ 19:40:14
URL: http://stigurt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback