wicca and all things awesome -

Time and Experience

Jag känner mig lite lat och postar därför ett inlägg på engelska som jag skrev i ett forum. Var vänliga och ignorera eventuella stavfel. ;)


When I was traveling by train earlier today, a couple of friends started a debate on time. One of them said something like "Time doesn´t exist, we can only measure the changes occurred." That got me thinking. In Wicca it´s often quite a big of a deal how long you have been practising the religion. This is not so strange, because we often think that time equals experience, but I don´t think it´s always the case. What matters is what you do with the time you have been given, with what you fill your hours.

A year and a day, that is the traditional lenght of training in a coven before initiation. It may be different things expected for you to learn, but one thing is for sure and that is we all learn at our own pace. So, does that one year and a day always signify that a person is ready to be initiated? No! Should we rather look for the desired changes and knowledge to occur in a person? Yes!

People are different. Some wiccans wandering the path are highly ambitious, driven and hard working. Others prioritizes other things, never ready to invest the time needed to move forward. And there are all in between. Of course they do not attain the same level at the same time.

One woman who´s site I have come across have been a practising wiccan for about two years, but I deeply admire her commitment, her insightfulness and her writings. She has dedicated herself fully and is in my eyes more respectable than someone who has been practising on and off for a longer time but never really plunged him/herself into Wicca whole heartedly.

Time signifies very little, let´s all agree. What matters are the changes that occur.
  

Kommentarer
Postat av: Livsagnostiker

Måste faktiskt hålla med i det du skriver. Jag har generellt alltid stört mig på det där med tid (och ålder). En person som ger allt den har kan lära sig mer på kortare tid än en person som tar det lugnare, likaså gäller ålder. Det är så stereotypt att klumpa ihop folk som homogen massa där alla ska utvecklas på ett visst vis inom en viss tid, nå ett antal mål, vara ett specifikt sätta på grund av ålder eller kanske kultur etc. Man blir redo när man är redo helt enkelt och man arbetar utifrån sina egna förutsättningar inte någons diagram.



Dock blev jag nyfiken på vilken hemsida till skatt du hittat? :D Du får gärna dela med dig om du vill.

Postat av: Ceriadwen

Forumet finns här. :) http://www.wiccantogether.com

En ganska trevlig community.



Ja, även fast tidsbegreppet kan vara en väldigt bra indikator har den inte alltid rätt.

2009-07-18 @ 13:24:43
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Anna

På många sätt uttrycket : Kvalitet över Kvantitet är talande. Dels på en solitär nivå som du beskriver det. Men även inom coven så finns det olika uppfattningar om hur du skall lära dig wicca. En del kör med hårda långa utbildningar under flera år. Andra använder sig av tvättsvamps-effekten: Gå på och delta på våra ritualer så kommer du automatiskt att suga upp de saker som du skall kunna - som en tvättsvamp! Vad man föredrar är väl upp till var och en antar jag. Men jag håller med - tid är egentligen ganska irrelevant! Det märks ju om inget annat när ritual hålls, eller hur!

2009-07-19 @ 14:09:35
URL: http://www.tarotidag.se/wicca/
Postat av: neina

Tack för ett mycket tänkvärt inlägg!



Enligt min erfarenhet är tid en viktig ingrediens OCKSÅ, men då i kombination med djupt engagemang! Tid i sig gör inte så mycket, om tiden inte används väl. Men när engagemang och talang finns, behövs ändå tid, tid för allting att mogna.



Det du nämner, att "what matters are the changes that occur" håller jag helt med om. Och vissa förändringar (t. ex. personlig mognad, erfarenhet) kräver helt enkelt tid, det finns ingen genväg (till min stora förtret ;) ), hur entusiastisk man än är på att lära.



Därmed inte sagt att jag vill hålla stenhårt på specifika tidsramar, t. ex. före initiering. Låt oss sträva efter "the changes that occur" och låt oss hoppas att en av dessa förändringar är personlig mognad, med tiden.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback