wicca and all things awesome -

Jahapp

Domen lyder som följer. Eleverna går HR 2 på gymnasiet och läser svenska B. På provet om renässansen fick:

7 elever IG
3 elever G
1 elev VG
1 elev MVG
2 elever var frånvarande

Det första många sa när de kom in i klassrummet var i och för sig "När är omprovet?" vilket borde visa att de vet att de inte har läst på ordentligt. Ändå känns det lite som ett misslyckande för mig att så många inte blev godkända. Man undrar vad man hade kunnat göra annorlunda?

Jag kände mig åtminstone väldigt ansvarsfull när jag för några minuter sedan anmälde mig till en söka jobb-kurs i Lärarförbundets regi. Det känns som att jag har noll koll om hur man "bör" göra så det kan nog bli nyttigt. Man är ju rätt dum om man inte tar chansen...

Nähä, nu ska jag väl konstruera ett omprov då...


Kommentarer
Postat av: Sarah

På min skola har de slutat ge omprov av den anledningen att folk inte gör provet ordentligt första gången när de vet att de får en chans till ... tyvärr så betyder det att om man är sjuk är man ganska körd. Jätteorättvist då långt i från alla "fuskar" med omprov men de tycker väl att de inte har något val, men det kan jag faktiskt förstå till viss del i alla fall. Oo

Postat av: Sarah

Sv: tack! Jag ska kolla upp den! :)

2009-03-13 @ 08:33:12
URL: http://inallhonesty.blogg.se/
Postat av: Sarah

sv: Ja ... alltså vissa lärare ger uppgifter man kan svara på i stället om man inte klarar provet till exempel. Men i regel så ska de helst inte ens göra det (heller). Och det är inte alla lärare som håller med om detta och ger omprov ändå (men man måste vara tyst om det för annars bli de andra jättearga ...).



Majoriteten är emot omprov av alla slag som jag har förstått det. Känns jättedumt tycker jag. :/

2009-03-13 @ 08:35:03
URL: http://inallhonesty.blogg.se/
Postat av: Angelika V.

Jag fick en rolig kommentar från min gamla rektor faktiskt om detta med prov i skolan. Han gillade inte direkt detta med skriftliga prov överhuvudtaget, eftersom alla människor ju är olika. En del kanske funkar bäst med skrifliga prov, medan andra funkar bättre med muntliga. En elev kan veta allt som finns att veta om ett ämne, men klarar ändå inte provet för att hon/han kanske mår dåligt just den dagen.

Egentligen tycker jag att prov borde vara ganska individuellt, gjort efter den och dens egna behov. E kompis till mig till exempel fick sitta med samma slags prov som alla andra, fastän hon har dyslexi!



Jag hade problem med matten, och fick sitta med hjälplärare som förstod mina behov, så istället för att sitta med prov, så kollade de upp vad jag kunde och bockade av det jag lärt mig så att jag blev godkänd på kursen sen - det tyckte jag var jättebra!

Men många andra i min klass fick inte samma slags hjälp, det är helt enkelt för många elever och för få lärare. Synd det...



En liten tankeställare bara ;)

Kram på dig!

2009-03-13 @ 12:03:00
URL: http://mrsewenson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback