wicca and all things awesome -

Symboler

Jag fick en fråga i inlägget under, men tyvärr funkade inte adressen och därför svarar jag mycket kort här och hoppas att hon som ställde frågan återkommer. :) Så här skrev hon:

"Jag undrar om du skulle kunna ge mig svar på några frågor. Det är nämnligen så att jag gör ett skolarbete om wicca och jag undrar hur många symboler och tecken finns det eller om de är viktiga och om de behövs både vid ritualer och i vardagen. Eller är det överflödigt?"


Vad jag vet finns det i princip ingen symbol som är helt och hållet wiccansk, de flesta är lånade från annat håll och är ofta mycket gamla. Pentagrammet användes t ex av den grekiske matematikern Pythagora och ankh-korset är från det gamla Egypten. Egentligen är det rätt fantastiskt vilken resa många symboler har gjort, i och med att de har fått bära olika betydelser och använts av så många olika människor i många olika syften. Men nya symboler utvecklas säkert också, även om jag personligen har svårt att skilja dem från de äldre. En gudinnesymbol som kallas "nilgudinnan" trodde jag ett tag var ganska ny, men den visade sig också vara gammal egyptisk. :)


Hur många symboler som används inom wicca går inte att säga, det står såklart fritt till varje utövare att använda vilken symbol han/hon vill. Det finns ju säkert miljontals att välja mellan!

Jag skulle inte vilja påstå att symboler är överflödiga alls. Symboler har haft en mycket framträdande roll och plats under hela mänsklighetens historia. För mig är det lite svårt att sätta fingret exakt på symbolers kraft, men de skapar förstås en känsla av samhörighet än idag. Kanske kan man också påstå att vissa symboler kan upplevas som att de för en närmare det gudomliga, om de används i samband med ritualer.


Vet ni läsare hur det står till med wiccanska symboler? Finns det en som har skapats inom religionen? Hur är det med månfas-symbolen egentligen, varifrån härstammar den?


Kommentarer
Postat av: Mandragora

Intressant fråga. Jag betraktar symbolerna som uråldriga. Även om man sitter och hittar på egna krumelurer finner man alltid likheter och samband med gamla tecken.



Jag kom spontant att tänka på just månfassymbolen ... men jag har ingen aning om dess ursprung.



---



Jag har bytt blogg och alias.

Ibland behöver man lite förändring.



kirkemandragora.blogg.se ---> shakti.blogg.se

Fröken Grön ---> Mandragora


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback