wicca and all things awesome -

Ljudböcker

Många nätter har jag fallit i sömn till Marion Zimmer Bradleys "The Forest House". Om jag har förstått saken rätt är den skriven efter "Avalons dimmor" men utspelar sig innan. Jag laddade ner den som ljudbok och har lyssnat i mobilen med hörlurar, mycket praktiskt. Men nu är den alltså slut.

Berättelsen var lite av en Romeo-och-Julia-historia mellan en romersk soldat och en prästinna av den gamla tron. De blir förälskade men kan förstås inte vara samman. Slutet är väldigt dramatiskt och knyter samman berättelsen väldigt snyggt, tyckte jag. Men det handlar förstås inte bara om kärlek, utan också om hämnd, makt och religion. En väldigt spännande kompott med fina karaktärsgestaltningar. :) Rekommenderas!

Jag har blivit väldigt förtjust i ljudböcker det senaste halvåret och jag tycker det är synd att de:
1. Är relativt dyra att köpa (i alla fall jag är för snål).
2. Inte går att låna på ett bra sätt från biblioteken. Jag vill ju ha ljudböcker i mobilen eller mp3, men antingen får man cd-skiva, eller streamad på en bibliotekssida. Inte bra!

Jag förstår att det laddas ner med tanke på dessa faktorer. En bra sida jag hittade i går var
booksshouldbefree. Där laddar man ner en enda fil som man sedan packar upp i datorn och lyssnar på. Jättesmidigt! Alla böcker på sidan är förstås med engelskt tal, men det fanns mycket intressant tycker jag, många klassiker.

Jag börjar känna att all media kanske borde vara fri när den är 5-10 år gammal. Den jakt som pågår i dag tycker jag är helt fel, så borde det inte vara. Släpp kulturen fri!

Kommentarer
Postat av: Angelika V.

Håller med, det är knepigt det där. När jag var yngre och bodde i Ludvika, hade vi en avdelning på biblioteket som var låst, där det fanns ljudböcker. Min vän som var dyslektiker var tvungen att gå upp till våningen med vanliga böcker och hämta en bibliotekarie som kunde låsa upp åt henne!

Vet inte hur det funkar nu, hoppas de har ändrat det.



Vill också säga att "Min granne, Totoro", var en av de bästa filmerna jag sett på länge! Så rolig, skrattade så mycket! :D

Postat av: Gealach

Ljudböcker är bäst! Har nästan blivit beroende av att ha en i Ipoden hela tiden.



Förresten, du brukar ju komma med musiktips i bloggen, så nu tänkte jag ge dig ett, om du inte redan hört dem: http://www.seventhwavemusic.co.uk/home.html



2009-05-30 @ 19:39:23
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback