wicca and all things awesome -

"Cirkelbeskyddare"

På ett internationellt forum träffade jag på en man som titulerade sig själv "Circle Protector". När jag frågade vad han lade in i de orden berättade han att en Circle Protector ofta jobbar tillsammans med flera coven och står utanför cirkeln vid ritualer. Där vaktar han/hon mot vad som nu kan tänkas påverka cirkeln negativt, vare sig det är fysiskt eller astralt.

När han berättade detta väcktes ett igenkännande, detta hade jag läst om tidigare. Nu har jag letat igenom mina gömmor och fann en gammal tidning från Vitkaförbundet från 2001 (jag fick den av en bekant som hade dubletter). Där finns en text översatt till svenska från en bok av författarna Ruth Barrett och Falcon Silver. Texten är döpt "Väktar prästinnan - en nyligen upptrampad dianisk prästinneväg". Ett utdrag:

"Beskyddarprästinnan förkroppsligar Gudinnan i hennes mån-aspekt, Diana-Artemis, krigare, beskyddare av kvinnor och naturen. I cirkelns centrum ägnar sig ritualprästinnan åt ritualens inre struktur och innehåll medan beskyddarprästinnan ser till ritualområdets fysiska och energetiska beskydd från cirkelns kant eller bortom den."

Enligt dessa författare är detta en feministisk rituell handling, med kvinnor som stöttar kvinnor i ritualsammanhang. Enligt mannen på forumet kommer dock denna sed från druiderna, som så vitt jag vet i stort sett var män. Så här står ord mot ord och jag hittar ingen vidare information som stöder vare sig det ena eller det andra.

Jag har dock fallit för idén om cirkelbeskyddare. Jag hör inte till dem som anser att cirkeln egentligen behöver skyddas från någon utomstående metafysisk fara eller ondska, jag har själv aldrig märkt ett sådant behov. Det som i första hand hotar att skada cirkeln kommer nog snarare inifrån i form av rädslor, konflikter, okoncentration, splittrade intentioner etc. Men som fysisk säkerhet/trygghet skulle nog många tycka att det vore skönt om någon annan vore ens ögon så att man helt kunde slappna av och gå upp i det man skall. Speciellt om man är utomhus kan jag tänka mig. Också andligt, att kunna hämta kraft och stöd från någon utanför cirkeln, lite som att vara jordad och cirkelbeskyddaren är ens rötter.

Vad tycker ni om idén? Är det något som ni har stött på tidigare?


Kommentarer
Postat av: Alta

Jag tycker det var en intressant idé. Aldrig hört talas om förrän nu dock.

Postat av: Anna

Har stött på det i flera sammanhang faktiskt. Men inte upplevt det personligen. Jag har dels hört berättelser om sammanslutningar av Dianiker där män faktiskt bjöds in för att beskydda cirkeln. Detta för att de på den tiden skulle få trolla i fred. Konceptet som sådant har jag upplevt flera gånger. Men inte som en egen titel. Det är oftast alltid någon äldre (erfarenhetsmässigt alltså) som tar ett mentalt steg tillbaka och vakar över så att ritualen går rätt till, att alla far väl och ingen eldar upp sig själva....

2009-10-25 @ 18:58:00
URL: http://www.tarotidag.se/wicca
Postat av: sofia

Jag är mycket intresserad av denna tradition. Jag tror inte det finns ett rätt eller fel, utifall det är en prästinne tradition eller en präst/druid tradition. Troligen är det i vilket fall en modern tradition (om druiderna vet vi typ ... nästan ingenting) och den är hur som modern i den form vi använder den idag.

Jag tror dock att det finns en signifikans i att just kvinnor vakar över kvinnor. Vi lever i en patriarkal värld, och det finns en otroligt viktig symbolik i denna handling ... jag skulle personligen gärna agera cirkelväktare till magiarbetande kvinnor...

2009-12-02 @ 14:00:06
URL: http://hexdansen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback