wicca and all things awesome -

Upplösning

Jaha, nu kan jag äntligen ge er den rafflande upplösningen i fallet om kvinnan som bär pentagram i min teatergrupp. Samtalet gick ungefär så här:

- Jo, jag måste fråga om pentagrammet du brukar ha?

- Jaså det? Det brukar jag låna av min dotter, jag tycker det är så fint. Jag tycker om sådana där stjärnor. Vilka brukar använda det då?

- Wiccaner brukar ha det.

- Wiccaner? Vad är det för några?

- Wicca är en religion, en tro.

- Tror de på Gud?

- De tror på en Gud och en Gudinna.

- Jaha... Är det nåt ont?

...

Vad tusan!!! Jag är fortfarande mållös! För det första - varför antar man att bara för att det avviker eller är okänt för en själv så är det ont?! Är allt som avviker från den religiösa normen automatiskt negativt betingat?! Är allt annat som avviker från "det normala" också farligt och befogat att se snett på?

Det känns också lite halvmärkligt att inte vara medveten om att man knatar runt med en religiös symbol fullt synlig runt halsen. Nu är det få som vet vad wicca är förvisso, men pentagrammet är ändå en laddad symbol för de flesta.

Jag känner mig så besviken, jag var så säker på att jag hade rätt i att här fanns någon form av likasinnad människa. Men vad jag bedrog mig. Ack vad jag bedrog mig. Allt är inte guld som glimmar.


Kommentarer
Postat av: Gealach

dunkar huvudet i väggen



Ja, självklart är det något "ont" om man inte känner till det.



Jag har fått frågan om jag är en "sökare" för att jag har mitt pentagram. Ja, så klart. Bara för att jag inte hittat till kristendomen ännu så är jag ju en "sökare". Hallå?

Postat av: Ceriadwen

Åh, så korkat så det är inte sant!

2009-10-10 @ 21:41:41
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Folk är på det hela taget väldigt oförsiktiga med symboler. Jag gick med torshammare i nian och fick höra "är det där rasistiskt?" "Mitt svar blev-gudavärld från Afganistan från början-väldigt rasistiskt" Personen i fråga blev mållös

2009-10-11 @ 09:09:36
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Jennie

Hej.

Ja det var en nitlott kan man säga. Visst kan man ha smycken man tycker är fina men om det symboliserar nåt så kanske man ska tänka en gång till. Har oxå fått höra flera ggr om jag tror på Satan osv. Om jag har en svart bibel i bokhyllan. Stackars mina barn osv.

Men det är helt ok att tuta i min 7åriga dotter i skolan att Jesus har räddat världen. Hjärntvätt kallar jag skolan just nu. Jag har inte fört över Wicca till min dotter då jag tycker hon ska få bestämma själv men skolan kan proppa i dom Kristendomen utan att det är konstigt. Usch!!! Ska man lära religion ska det vara religioner inte bara en.

Oj. Vilka aggressioner jag fick ur mig nu. Ha det så bra..

Hälsningar Jennie i Sölvesborg

2009-10-11 @ 10:53:54
Postat av: Idril

Så typiskt! Jag skrattade högt när jag började läsa dialogen. Även fast kontentan var sorjlig, så fångade du komiken i det hela väldigt bra.

2009-10-12 @ 09:41:01
Postat av: M

de tror det är något ont för att dem inte känner till wicca, jag har själv fått kommentarer från folk som tror att wicca är något annorlunda eller ont, det är så dumt!

2009-10-13 @ 11:25:19
Postat av: Anna

Allt som folk inte känner till och som de inte förstår brukar för det mesta vara "ont" om du inte har att göra med väldigt frisinnade människor!

2009-10-25 @ 19:01:21
URL: http://www.tarotidag.se/wicca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback