wicca and all things awesome -

Skrattar bäst som skrattar sist

Okej, vad kul. Jag hörde just en programledare på svt skratta rakt ut vid tanken på häxor i våra dagar. Riktigt hånfull lät hon också.

Men det är kanske inte så konstigt om man tänker på sagohäxan med grönt ansikte och spetsig hatt.

Populärhistorikern som hon intervjuade tyckte dock att det var ett sundhetstecken att det fanns häxor i samhället. Bravo! :) Han var mer inne på någon örtahäx-arkityp dock.

Nähäpp, nu måste jag dra till jobbet.


Kommentarer
Postat av: Ariadna

Tack och lov för populärhistorikern! Man skulle ju kunna tycka att programledare, speciellt för Sveriges public service, skulle vara lite mer neutrala och undersökande istället för fördomsfulla. Jag undrar vad detta var för ett program? Kan man titta på det i efterhand på SVT Play?

Postat av: Ceriadwen

Det var på Gomorron Sverige. Jag hittade faktiskt länken!



http://svtplay.se/v/1954894/gomorron_sverige/historia_med_peter_lilliehook?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1954899/sb,k119636,1,f,-1

2010-04-07 @ 19:44:34
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Ariadna

Haha, ja det var ju intressant som ett sätt att analysera människors attityder mot häxeri. Jag undrar om programledaren verkar se ordet häxa som ett nidord som hon verkade vara inställd till samtalsämnet?



ML: Finns det fortfarande ställen där där häxor fortfarande har en stark... makt?

PL: I Sverige eller i Eurpoa över huvudtaget?

ML: Nä, i Sverige tycker jag har märkt at det inte finns nåra... skratt

PL: skratt Jamen det är ju några få här också...

ML: skratt Nåja! klämkäckt

...

ML: Mmm, nu garvade jag lite åt dig när du sa Sverige, men faktsikt så är det ju så att nyligen så utsågs då sveriges... årets, årets häxa i Sverige... Alltså hur reagerar en populärhistoriker på det fenomenet? generat



Jag höjer häxhatten för Peter Lilliehöök, populärhistorikern som ansåg att häxor är ett friskhetstecken! Yay!

2010-04-07 @ 20:36:12
URL: http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se
Postat av: Ariadna

Glömde tacka för länken Ceriadwen. Tack i alla fall! den var intressant.



Väl mött och Var Välsignad!

2010-04-07 @ 20:39:17
URL: http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se
Postat av: Angelika

Ja, det finns ju många människor som inte vet att häxor finns. Och du har nog rätt i att de som inte vet det istället ser häxan från Oz eller från Grimms sagor, och med de bilderna i skallen är det nog lätt hänt att skratta. Vi är bara människor. Nu har några fler blivit informerade!

2010-04-09 @ 15:53:45
URL: http://tikablogg.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback