wicca and all things awesome -

Vad som är centralt i wicca



För någon vecka sedan på bussen kom jag och maken på något sätt in på vad som är centralt i wicca. Det handlade nog om att min man inte tyckte att det fanns något sammanhållande, vilket jag inte höll med om. Vad är det då som de allra, allra flesta kan skriva under på? Jag tror att det är följande:


* Det gudomliga ses som tudelat; en Gud och en Gudinna. Synen på dem varierar dock, liksom namn.


* Det gudomliga är immanent, vilket gör naturen besjälad och en manifestation av Guden och Gudinnan. Det innebär förstås också att det gudomliga finns inom oss, vilket ger en väldigt positiv syn på människan. Om det gudomliga finns i naturen måste vi förstås också vårda den.


* Åtta gemensamma högtider. Yule, Imbolc, Ostara, Beltane, Litha, Lughnasadh, Mabon och Samhain. Ibland förekommer en liten variation av namnen samt att vissa traditioner inte firar alla högtiderna.


* Rådet "Gör vad du vill så länge det inte skadar någon" (inklusive dig själv)


* Den religiösa liturgin. Ett visst mönster för wiccas ritualer finns utarbetat. Jag vet inte hur väl andra följer den, men den beskrivs väldigt konsekvent i litteraturen.



Kommentarer
Postat av: Gealach

Ja, det känns som en bra sammanfattning, tror att jag hade kommit fram till samma sak...

Postat av: mana

Just den där grejen med att inte skada sig själv har fått mig till att mer och mer vilja ta avstamp från Wicca. Med de diagnoserna jag har är det riktigt svårt att hålla sig ifrån att skada sig själv och på nåt sätt känns det så... jag vet inte. Hånfullt är ett ord som dyker upp, men det är egentligen inte alls vad jag menar. Jag tror det mer är så att det gör mig ledsen och ökar på min känsla av att vara fel, att inte ens passa in inom wicca. Förstår du hur jag menar? jag är lite smått speedad och vet inte riktigt vad jag snackar om, fast jo egentligen vet jag ju, men jag hänger kanske inte riktigt med i mina tankegångar. eller nåt. ah, jag får fan ont i skallen av mig själv just nu.

2010-04-07 @ 19:44:11
URL: http://helveteshal.wordpress.com
Postat av: Ceriadwen

Jag tror att jag förstår mana. Ellen Cannon Reed skrev också att vi inte skulle dra rådet till dumdristighet, och jag håller med henne. Hon tog t.ex. upp rådet i samband med självförsvar, innebär rådet att vi inte ska få försvara oss själva eller dem vi älskar?! Nej.



I ditt fall, med diagnoser som du beskriver, kan man säga att rådet är applicerbart? Det är nog du som vet bäst. Det är ingen som har rätt att döma dig. Du borde inte döma dig själv heller.

2010-04-07 @ 20:06:00
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Angelika

Jag tycker det var en bra sammanfattning :)

2010-04-09 @ 15:49:56
URL: http://tikablogg.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback