wicca and all things awesome -

Award!



Jag har fått en vandringsaward från
Ariadna! Motiveringen lyder:

Ceriadwens blogg var den allra första som jag började följa och jag tror också att den ganska länge befann sig i ensam majestät som en wiccansk oas i en annars torrlagd öken av politik-, mode- och mammabloggar. Ceriadwen har utövat Wicca i flera år och på den tiden har hon bjudit på många tips och tankar. Ett av de roligaste inläggen som direkt dyker upp i tankarna är The Charge of the Great Java.

Tack så mycket Ariadna! Det tillhörande uppdraget är att lista tre författare som jag uppskattar samt nämna en skönlitterär bok som var och en av dessa har skrivit. Dessutom får jag skänka priset vidare till fem bloggar!



Den första bok jag kommer att tänka på är ungdomsboken Korpflickan (av Torill T Hauger), som min mamma läste högt för mig när jag var liten. Den tyckte jag var riktigt magisk! Boken handlar om trälflickan som byn kallar Korpflickan, eftersom hon haltar fram som en skadeskjuten korp. Men flickan är örtakunnig, har visioner av läkegudinnan Eir, och runt halsen har hon en påse med torkade örter, krossat ormskinn och ben. När hon får chansen att råda över liv och död om en kvinna som hatar henne, kände jag starkt med hennes obeslutsamhet.



Den andra boken jag har valt är Brida (av Paulo Coelho). Jag blev så förstummad när jag läste boken för några år sedan, det var som att läsa om mina egna tankar och min egen resa när jag började undersöka häxkonsten! Inte exakt förstås, men i stora drag. Jag förstår fortfarande inte hur en medelålders man kan fånga en ung kvinnas innersta tankar så bra! Boken i sig är lite osammanhängande och slutet är inte det bästa, men jag har fastnat för den och även läst om den. Det är så spännande att läsa om böcker eftersom man ständigt upptäcker nya saker.



Det är svårt att välja bland böcker, eftersom så många har influerat en under åren. Moon Magic (av Dion Fortune) är en fristående uppföljare till boken The Sea Priestess. Dion har tydligen själv sagt att hennes skönlitterära böcker visar hur man kan överföra teorin i hennes andra böcker till praktik. Men som en ren skönlitterär bok är den förstås också bra. Precis som andra böcker jag har läst av henne, är texten massiv och lite svår att komma in i, innan man fastnar i rytmen. Det är en rätt häftig upplevelse att läsa hennes böcker!


Då var det dags att nominera några andra bloggar! Man måste förstås inte genomföra uppdraget om man inte vill (speciellt inte om man redan har fått priset en gång).


Ariadna
Tyck inte att jag är fantasilös som ger priset tillbaka, det här är en kvinna som har en fantastisk blogg om wicca. Noggrant, ingående och välundersökt skriver hon sina inlägg. Som akademiker och universitetsskadad uppskattar jag verkligen källorna i slutet av inläggen! Man skulle kunna säga att hon bedriver den typ av blogg jag önskar att jag själv hade ork till! Dessutom verkar hon vara en öppen och varm personlighet. Respekt! ;)


Neina
Ännu en kvinna jag beundrar. Med sitt flödande, poetiska språk målar hon upp både sitt liv med glädjeämnen och sorger, och funderingar kring paganism och andlighet. Mellan raderna framträder en livfull och klok kvinna som jag gärna skulle lära känna.


Asynja
Här har vi ännu en klok kvinna (jag tycker mig se en gemensam nämnare här!) som relativt nyligen påbörjade sin resa inom wicca. Vad jag beundrar är den attityd med vilken hon närmar sig religionen, hon gör det med känslighet, insikt och... integritet! Wow!


Moonwitch
Med ett stort mått humor skriver Moonwitch om sitt liv och om wicca. Något som verkligen berörde mig var följetången om hur hon började närma sig Guden, det var vackert och storslaget! Tack för att du delar med dig och förgyller bloggvärlden!


BlueRain
Självklart måste jag också nämna min vän Angelika som man kan följa på den här bloggen. En drömmande, känslig själ med stort litteraturintresse som delar med sig av lite av varje. Det är alltid ett nöje att få inblick i hennes tankar!



Kommentarer
Postat av: Ariadna

Oj, jag trodde att du skämtade när du skickade kommentaren. Tack, nu blev jag rörd av allt beröm!



Hoppas att du mår bättre idag de dåliga nyheterna från den där skitstöveln till arbetsgivare! Jag har tänkt på dig...



Var Välsignad!

Postat av: Moonwitch

Tack söta du...:) Vad glad jag blev och då får jag ju tillfälle att nämna tre nya böcker...:)

2010-12-08 @ 17:26:53
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: BlueRain

Åh, tack så mycket vännen! Jag blir så glad av att känna att det finns de som tänker på lilla mig också :)

Kramen!

2010-12-08 @ 21:37:27
URL: http://bluerainwicca.blogspot.com/
Postat av: neina

Åh, jag blir mållös!! (tro det eller ej, jag kan bli det ;) ) Tack för detta, det känns jätteroligt! Kram!!

2010-12-08 @ 23:38:07
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Asynja

Tack, tack, tack!

blir jätteglad

2010-12-10 @ 15:38:40
URL: http://waytowicca.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback