wicca and all things awesome -

Nej till moské

Facebook alltså... Jag såg nyss att en tjej på min vänlista hade gillat gruppen "NEJ TACK! Till moské i Sverige". Först tänkte jag bara låta saken bero, som jag oftast gör eftersom alla har rätt till sin åsikt osv. Men sedan tänkte jag, att om man så tydligt och offentligt flaggar sin åsikt måste man ju också vara beredd på kommentarer! Dessutom kände jag mig lite arg, eftersom jag hade gått in och läst på gruppens sida och den verkade starkt SD-förankrad och väldigt vinklad och diskriminerande.

I hennes profil undrade jag alltså varför hon inte ville ha moskéer i Sverige, och var muslimerna annars skulle gå för att utöva sin religion? Kyrkan? Innan jag hann blinka hade hon dock raderat min kommentar...

Usch, säger jag, våga stå upp för religionsfriheten, den ska gälla ALLA!


Faisal Mosque in Islamabad, Pakistan


JA TACK TILL MOSKÉER I SVERIGE!


Kommentarer
Postat av: Gealach

Ja, precis, man kan inte förbjuda en del och tillåta annat, för dem ska avgöra vad som ska tillåtas? Eftersom vi inte har någon statsreligion måste alla ha rätt att utöva sin religion precis som man har rätt att avstå helt.

Postat av: Moonwitch

Kan bara hålla med dig.

Själv har jag lagt ner Facebook nu av flera anledningar, men jag tyckte det var otroligt tråkigt när jag var ute på fejjan och såg alla märkliga grupper folk joinar utan att egentligen förstå innebörden...de tycker bara det verkar coolt och andra de känner är ju med ...suck

2010-10-24 @ 15:12:49
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: BlueRain

Ja, men faktiskt, lägger man ut sin personliga åsikt på nätet SKA man vara beredd på att få kommentarer och då på ett moget sätt kunna argumentera för eller emot det. Inte bara radera så där! Hon ska ju kunna ta diskussionen, annars kan hon behålla åsikterna för sig själv!

2010-10-25 @ 09:04:07
URL: http://bluerainwicca.blogspot.com/
Postat av: Asynja

suckar

Ja, jag vet inte vad jag ska säga utöver sucken.

På den punkten förstår jag Moonwitch som hoppat av Fakebook.

Jag kan bli riktigt arg / ledsen / trött när jag är där och läser...

2010-10-28 @ 23:53:46
URL: http://waytowicca.wordpress.com
Postat av: Asynja

Och ja, Fakebook är felstavat.

Det var meningen.

2010-10-28 @ 23:54:52
URL: http://waytowicca.wordpress.com
Postat av: neina

Man kan väl inte vara Nej Till Moskéer I Sverige?! Antingen får alla utöva sin religion eller ingen?



Facebook är jättebra: för de kontakter man vill ha på lagom avstånd, där man vill kunna skriva grattis på födelsedagen utan att behöva ringa eller skicka ett kort. Och ändå visa att man bryr sig.



Och åsikter kan också sprida sig på ett bra sätt: i detta samhälle där vi bombarderas med reklam kanske vi ändå är mer benägna att läsa en länk på FB från en kompis som handlar om något vi faktiskt bryr oss om! FB kan göra reklam för de bra sakerna genom att länkas via de personer vi har förtroende för.



Och så finns det mycket dumheter som sprids på FB. Så är det med hela internet. Det är så enkelt att sprida [miss]information. MEN det finns också fler möjligheter än någonsin att avslöja dumheter och uppmuntra till kritiskt granskning av olika åsikter! Det kan ju bara gynna alla :)



Floreat!

neina

2010-11-06 @ 03:34:58
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback