wicca and all things awesome -

Skördetid

Den här helgen har gått i skördandets tecken! I lördags drog jag upp alla rödbetor och morötter ute i landet. Det blev mycket mer än vad vi kunde och ville äta upp! Av några morötter gjorde jag marmelad med citron (som förstås måste kokas om med mer vatten i vanlig ordning, jag har svårt att få till den rätta konsistensen...) och två morotskakor. En ligger i frysen för att avnjutas i framtiden. Den andra kommer nog en vän hjälpa mig att äta i dag, maken rör knappt något med grönsaker i.

Örterna (chokladmynta, citrontimjan, citronmeliss och fransk dragon) klippte jag ner, samlade i knippen och hängde upp på tork (plus lite dragon som jag frös in). De kommer få vara med i teblandningar senare.

På kvällen följde maken med mig ut i skogen när jag plockade ljung, nyponros och rölleka. Jag upplevde en sådan djup tillfredsställelse när jag gick där och skar av skälkarna och samlade min vita rölleka i en bukett. Lukterna, ljuset, känseln... allt var harmoni på något sätt. Underbart.


Kommentarer
Postat av: Asynja

Visst är skördetiden alldeles ljuvlig!

Jag blev alldeles inspirerad och kunde nästan känna lukterna du beskriver. Underbart.

Kram

Postat av: Micka

Det är underbart med skördetider!

Marmelad på morötter och citron, hmm det har jag aldrig hört. Är det gott? :)



Kraam

2011-08-30 @ 21:53:51
URL: http://magicanatura.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback