wicca and all things awesome -

Payton/Peyton

Jag älskar att lära mig nya saker. Kanske mest inom wicca då... ;) Just nu läser jag och ser på videos om (översättning?) invocing and banishing pentagrams, det är mycket spännande och något jag hoppas kunna lägga till mitt eget utövande i framtiden!

Jag har också fått nys om att den typ av pentagram man använder i ritual (s.k. ritual pentacle på engelska) även kallas Payton/Peyton (har sett båda stavningarna)! Det har jag aldrig hört eller läst förut och tyckte det var ganska märkligt!

Har ni själva hört ordet förut, eller är jag den enda som har missat det? :D



Kommentarer
Postat av: Micka

jag har då aldrig hört det uttrycket innan så du är inte ensam om att ha missat! :)

Men visst är det roligt att läsa sig nya grejer!



ta hand om dig!

Kramar

Postat av: Sockernassen

Jag har heller aldrig hört talas om att det skulle referera till pentagrammet. Det är ju i första hand ett mansnamn, men numera bär även kvinnor det. Det betyder ungefär "kunglig" eller "nobel". Var har du läst informationen?

2011-02-08 @ 16:24:28
Postat av: Ceriadwen

Bra att jag inte är den enda. ;) Jag hörde först MIRTHandREVERENCE nämna det i ett klipp på YouTube. Det verkar vara en benämning som främst traditionella wiccaner använder, men det är ett vackert ord/namn, eller hur? Speciellt nu när vi fick betydelsen också. :)



Jag har hittat några sidor på nätet som nämner payton/peyton också, men de verkar inte vara så många.

2011-02-09 @ 11:10:52
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Vad intressant... Det har jag oxå missat. Man kan ju undra hur ett sånt ser ut. Får väl googla lite.



Ha en kärleksfull söndag och alla hjärtans dag.



Kram Lilitha

2011-02-13 @ 17:12:03
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Ceriadwen

Lilitha: Mig veteligen är det bara ett annat ord på samma redskap. Kram

2011-02-14 @ 11:41:57
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback