wicca and all things awesome -

Llew Llaw Gyffes

Jag fick ett hugskott (där är ett ord man inte använder ofta!) när jag stod i duschen nu på morgonen. Tanken bara kom, att om jag vore man och solitär utövare av wicca, skulle jag kanske välja att följa Llew Llaw Gyffes (Lugh) genom årshjulet. Det är lustigt hur sådana tankar bara väljer att ploppa upp ur ingenting! :)

Det skulle kunna se ut ungefär så här:


Yule: Llew Llaw Gyffes föds

Imbolc: Llew Llaw Gyffes får sitt namn

Ostara: Llew Llaw Gyffes får sitt vapen

Beltane: Llew Llaw Gyffes gifter sig med Blodeuwedd

Litha: Llew Llaw Gyffes avslöjar för Blodeuwedd hur han kan dödas

Lughnasadh: Llew Llaw Gyffes träffas av Gronw´s spjut och såras

Mabon: Llew Llaw Gyffes förvandlas till en örn och flyger iväg

Samhain: Llew Llaw Gyffes återfinns i toppen av en ek av Gwydion, som vårdar honom tillbaka till mänsklig form


Som ni kan se är det vissa bitar som inte riktigt stämmer. Lugh dör aldrig riktigt så han kan återfödas, även om hans förvandling blir som en symbolisk död och återfödelse. Man skulle förstås kunna ha hans återställande vid Yule, men det skulle inte heller bli riktigt rätt. Men överlag tycker jag att idén är lite kul. Det blir en tydlig röd tråd genom årshjulet, och Gudinnan finns ju förstås också med i form av Arianrhod och Blodeuwedd.


Kommentarer
Postat av: Linn (knyttsak)

Intressant tanke.

Postat av: Moonwitch

Riktigt intressant...Ja, ibland undrar man verkligen varför vissa tankar helt plötsligt bara kommer...

Jag har kollat runt på din sida här nu, men hittar ingen mailadress till dig så jag tar upp min lilla undran här.

Just nu är min dotter med två klasskamrater i Edinburgh och ska stanna där i tre veckor. Under den tiden ska de göra sitt skolprojekt som de valt ska handla om wicca. Tydligen är just Edinburgh lite av en samlingsplats för wiccaner runt om i främst Europa då. Jag vet att du var hos vänner i Edinburgh till Samhain och min fråga eller rättare sagt min dotters är om du tror att någon av dina skotska vänner kan tänka sig att svara på lite frågor gällande wicca i Skottland, antingen i en intervju face to face eller via mail. Gulligt om du skulle vilja kolla om någon är intresserad, i så fall kan du få min dotters mail för vidarebefodran.

Ha det gott så länge.

Kram!

2011-01-27 @ 21:27:33
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: Ceriadwen

Moonwitch: Tyvärr var det så att de som gifte sig i Edinburgh är SVENSKAR! :) Så det är tyvärr inte mycket jag kan stå till tjänst med. Men ett förslag är ju alltid att fråga de som jobbar inne på The Wyrd Shop. Kram! :)

2011-01-27 @ 22:27:17
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Moonwitch

Du var till stor hjälp, det har nog ingen av dem tänkt på att de kan prata med personalen där. Tack så mycket...:)

Kram!

2011-01-28 @ 17:28:20
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: Ariadna

Jag tycker att det här var intressanta tankegånar! Ibland kommer de ;)



Kramar och Var Välsignad!

2011-01-30 @ 19:16:58
URL: http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback