wicca and all things awesome -

Färgers psykologi

Hur det nu kommer sig, får jag ett utskick från "Karriär" någon gång då och då till min mail. Ibland står det något intressant, som i dag då man kunde läsa om vilka signaler färgen på våra kläder ger vid en anställningsintervju. Vitt och svart funkade för mig senast!

Jag undrar förresten varför det som uppfattas som feminint ska undvikas enligt artikeln...?


Välj rätt klädfärg till anställningsintervjun

Det är viktigt att ha rätt färg på kläderna vid anställningsintervjun. Färger ger olika signaler och karriärtidningen Shortcut konstaterar att rött ska undvikas. Den färgen signalerar mod och styrka och man kan då uppfattas som besvärlig. Grått ger ett karaktärsfattigt intryck. Vill man uppfattas som stabil och jordnära ska man bära brunt eller beige. Vitt är intetsägande och säger ingenting om karaktären. Svart och blått signalerar business och elegans – näringslivets färg. Orange ger intryck av kreativitet och gult är intellektets färg som passar kunskapsbaserade jobb. Grönt signalerar empati och miljömedvetenhet och passar exempelvis jobb inom omsorgen. Med turkosa kläder verkar man frisk och ungdomlig, renlig och hygienisk. Rosa, slutligen, ska också normalt undvikas eftersom det verkar omodernt och feminint.
Men som vanligt gäller att inte överdriva och att anpassa sig till den aktuella situationen. Ibland kan exempelvis rött trots allt vara helt rätt.

Källa: Shortcut


Kommentarer
Postat av: Micka

Vad spännande, men jag undrar om verkligen alla arbetsgivare tänker på färgen? När jag klär mig för intervju brukar jag oftast bara ta någonting som är jag, men som samtidigt är tillräckligt vårdat och strikt att jag inte framstår som för slapp... vad gäller färgerna så tänker jag nog inte så mycket på dom... men borde kanske göra det för jag tänker ju på färger i alla andra sammanhang i vardagen :)

Postat av: Angelika "BlueRain"

Det här är intressant, läste en del om färgbetydelser i tonåren, fast med mer inriktning på färg i hem för att öka välmåendet :-)



Kan vara att rosa ofta blir förknippat med blondhet, även om det kanske mest är undermedvetet. Har du sett filmen Legally Blond? Där dyker hon upp i rosa på ett universitet och folk backar nästan!

2011-07-13 @ 22:53:51
URL: http://angelikaewenson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback