wicca and all things awesome -

Stundande Litha

I dag har jag haft en trevlig dag, med bland annat en stund i skogen. Underbart väder och doften av tallar och solvarm jord. Själen svävar liksom en bit ovanför marken då! Jag satt även med fötterna i det ljumna vattnet och kände sanden mellan tårna. Vissa stunder lever man lite mer. Stunderna i naturen helt klart!

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska fira Litha/Midsommar/Sommarsolståndet. Litha infaller i år den 21 juni, en tisdag. Eventuellt firar jag söndagen innan. Högtiden borde inte firas alltför sent på eftermiddagen, tycker jag.

Jag har alltid sett Litha som en av de svårare högtiderna att finna ett fokus kring. Vi firar i och för sig att solen och Guden når sin höjdpunkt, i och med att det är den längsta dagen på året. Det är sålunda även en eldfestival. Gudinnan är vid tiden havande, och i naturen ser vi hur blommor förvandlas till frukter och bär. Det finns ett löfte om vidare överflöd och rikedom.

Vid ett Litha-firande för några år sedan smaksatte jag ett vitt vin med jordgubbar. Det blev gott, somrigt och väldigt passande för högtiden så det kanske man skulle göra igen. Eller så har jag kvar en flaska honungsmjöd i kylen. Färger tänker jag mig grönt, för växtligheten, gult eller rött för solen och elden. Livfulla, mättade färger.

Och hur får man in solen, elden, Gudens kraft? Ljus, ljusmagi, eld i kitteln, marschaller, spiraler, athamen... Och Gudens och Gudinnans förening i den symboliska stora riten; sammanförandet av athamen och bägaren. Åh, jag längtar!

Vissa väljer även att ta in elementet av strid mellan mörkret och ljuset, Ekkonungen och Järnekskonungen. Jag har alltid dragits till den myten. Med myten blir vi medvetna om att även vid ljusets höjdpunkt finns mörkret närvarande. Vi njuter till fullo av naturens och livets överflöd eftersom vi vet att det inte varar för evigt. I myten kämpar de både krafterna om övertaget och Gudinnans gunst, Ekkonungen vinner men blir dödligt sårad. I samklang med solens gradvis minskade styrka, gör sig även den ljusa årshalvans Gud redo att lämna vår värld.

Myterna är inget jag tolkar bokstavligt, men de blir sanna på ett djupare plan. De berättar om naturen och vår egen resa både i den yttre och inre världen. De relaterar det stora till det lilla: "Så som ovan så och nedan, så som nedan så och ovan."

Var välsignade!



Kommentarer
Postat av: Moonwitch

Har ju ett stundande studentfirande att planera just nu och har därför inte hunnit fokusera så mycket på litha, men oj, vad jag blev sugen och inspirerad av ditt inlägg....:) Du beskriver det så väldigt målande och verkligt... Tack!!!

Kände också så väl igen mig av din naturupplevelse i skogen...:)

Kram!

Postat av: Micka

Oh jag har inte ens börjat fundera på firandet av Litha... får nog göra det! :)



Kramar!

2011-06-05 @ 12:57:29
URL: http://magicanatura.blogg.se/
Postat av: BlueRain

Ah, nu fick jag inspiration till att tänka vidare själv, tackar för det! :-) Kram!

2011-06-05 @ 19:12:53
URL: http://angelikavaalaewenson.wordpress.com
Postat av: Ceriadwen

Tack för muntra tillrop! :D Kramar!

2011-06-07 @ 21:00:08
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: neina

Tack, än en gång, för inspirerande läsning! Så glad för dig att du fick en skön stund, vibrerande levande, i naturen :) Och det är verkligen dags att fundera på Litha... En sak jag tänker på kring ritualer för Litha är att andra eldar (ljus, brasa) känns futtiga jämfört med solen i sin strålglans. Det är som att den dagen får solen själv stå för elden... I sommar tänkte jag fira Litha med en god väninna, på något av våra smultronställen i Skåne! Kram!

2011-06-12 @ 01:08:33
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Ceriadwen

Neina: Haha, ja det har du faktiskt väldigt rätt i! :D Kram fina du!

2011-06-12 @ 16:08:10
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback