wicca and all things awesome -

Ormen

Jag måste berätta kort om en dröm jag hade i... förrgår tror jag! Den var ovanligt levande.

Jag drömde att jag vaknade i en säng med vita lakan med en orm. Jag kan inte riktigt minnas om den var svart eller mörkt grön. Svart, tror jag. Det var inte förvånande att ormen var i sängen, det brukade den tydligen vara. Men just den här morgonen var den ovanligt vresig och slingrig. Jag försökte få fatt i dess huvud och hålla fast den så att jag kunde äta den. (Ja, fråga mig inte om denna impuls, det är ju rätt bissart!) I stället högg den mig under vänstra revbenet och satte sig fast där. Det gjorde inte så värst ont men var obehagligt och såg otäckt ut. Jag försökte förgäves få ormen att släppa taget, försökte lirka loss den.

Till slut släppte den och lämnade ett stort, rött bitmärke på mitt vita skinn. Den fortsatte att slingra sig nere vid mina fötter och jag vaknade.



Kommentarer
Postat av: Moonwitch

Ormen är väl en av de äldsta symbolerna för Gudinnan? Vad kan Hon ha velat med den drömmen tror du?

Postat av: Ceriadwen

Moonwitch: Ja, det ska vara en gammal representation av Gudinnan. Det finns en del gamla ormgudinnor, t.ex. Wadjet. Jag har drömt ganska mycket om ormar även förr.



En annan tolkning är den Freud skulle ha gjort. :P Jag vet faktiskt inte vad drömmen betyder!

2011-05-27 @ 23:45:31
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Asynja

När jag läser är min spontana reflex "kraftfullt" och "mäktigt" och att det låter som en väldigt stark dröm. Jag drömmer också också om ormar då och då, oftare vissa perioder. Kram!

2011-05-28 @ 23:26:54
URL: http://waytowicca.wordpress.com/
Postat av: BlueRain

De gånger jag drömmer om ormar finns alltid känslor av rädsla och försiktighet med. Jag måste tassa försiktigt bland en hög ormar för att de inte ska märka mig, eller så måste jag överlista dem på nåt sätt.



Men det beror ju lite på vad som händer i ditt liv just nu, vilka funderingar du har (medvetna eller omedvetna). Går man på Freud-teorier kan det vara att en del av dig vill ha barn medan en annan inte vill det.



Går man på ormen som en gudinne-symbol kan det vara just som jag skrev ovan, att det sker något i ditt liv som du måste överlista eller vara försiktig ikring.



Jag är absolut ingen drömexpert, men det här var lite spontana tankegångar bara, som kanske inte alls betyder nåt för dig :-)

Kram!

2011-06-05 @ 19:00:48
URL: http://angelikavaalaewenson.wordpress.com
Postat av: Ceriadwen

Ja, det stämmer att jag har en situation som jag funderar mycket kring, något jag måste hantera med försiktighet. Hmmm...

2011-06-05 @ 23:13:08
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback