wicca and all things awesome -

Min första onlineritual!

 
 
 
Ja det är helt sant, nu har jag deltagit i mitt livs första onlineritual och jag måste säga att jag är positivt överraskad!
 
När jag tidigare har tänkt på onlineritualer så har det känts för modernt, flummigt och utan substans. Men när jag inte hade hunnit (eller kanske snarare orkat) planera ett samhainfirande, kändes det helt rätt att ta tillfället i akt när jag såg ett inlägg på forumet Wicca i fokus. Jag var nyfiken!
 
På kvällen ställde jag i ordning altaret och kände mig faktiskt lite pirrig och förväntansfull. Jag hade inte 100 % koll på hur själva ritualen skulle gå till, men det verkade ingå att både skriva lite och fysiskt göra ritualen själv hemma. Klockan 20.00 loggade jag in på chatten där vi skulle träffas och vi (ca 7 personer) och presenterade oss lite innan det drog igång. Jag tog med mig laptopen in till ritualrummet, satte igång musik, tände rökelse, ljus och försatte mig i rätt stämning. Det hade helt klart inte blivit samma känsla om jag hade suttit framför teven med datorn, som jag brukar. Det åligger verkligen varje individ i det läget att förbereda sig.
 
Det är självklart att denna upplevelse inte toppar att träffas i ett fysiskt sammanhang, men det är ändå ett gott substitut. När jag tänkte på att alla inblandade läste samma text och riktade sin uppmärksamhet mot samma håll, skapade det en känsla av gemenskap som jag först hade varit osäker på om jag över huvud taget skulle känna. 
 
Det är dock svårt att skapa en ritual som passar en grupp okända personer med olika erfarenheter, preferenser och inriktningar. För mig är språket väldigt viktigt, och jag märkte snabbt att ritualen var översatt från engelska till svenska. Det märktes på vissa meningars uppbyggnad och ordval, och det rubbade ibland stämningen lite för mig. Ibland använde jag egna ord istället, men det är ju också en frihet man har i det läget, eftersom man är ensam i rummet. Över lag tyckte jag dock om ritualen, och det var lagom nivå av delaktighet.
 
Efteråt diskuterade vi ritualen, ordvalen och våra intryck. Det var något jag uppskattade mycket, att förankra upplevelsen. Ritualen i sig tog ca 45 minuter, vilket jag tyckte var lagom. Det tyckte batteriet i min laptop också. I framtiden, om jag inte har en tydlig bild av vad jag vill göra, kan jag absolut tänka mig att deltaga igen. Jag kan också tänka mig att det kan vara bra för nybörjare, som vill ha en strukturerad och vägledd rituell upplevelse, men inte känner sig mogna för att träffa andra fullt ut.
 
Om ni vill veta mer om framtida onlineritualer från samma ställe, kan ni besöka http://www.nerthus.n.nu/. Kanske ses vi där någon gång!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Livsagnostiker

Låter intressant och lite spännande, kanske borde testa det någon gång :)

Postat av: Ceriadwen

Om det lockar det minsta, så gör det! :) men precis som fysiska ritualer så skiljer det säkert mycket från person till person.

2012-11-06 @ 06:37:45
URL: http://ceriadwen.blogg.se
Postat av: Ariadna

Ska erkänna att en onlineritual nog aldrig har lockat mig direkt men på din beskrivning lät det ju riktigt spännande. Får kanske prova någon gång och bilda mig en egen uppfattning. Var Välsignad!

2012-11-10 @ 11:19:06
URL: http://www.dimmornasdotter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback