wicca and all things awesome -

Den inre platsen

Det här inlägget blir svaret på en fråga från Neina.

I ett tidigare
inlägg har jag skrivit om en mental plats som jag skapar. Neina undrade helt enkelt varför, och vad jag tror att dessa inre platser är? Jag ska försöka svara.

Den första frågan är lätt, jag går nämligen en "online-kurs" i att utforska elementen, och det här är en av uppgifterna. Så småningom kommer platsen att utnyttjas mer, verkar det som. Men just nu "möblerar" jag den bara, och känner på dess funktioner lite.

Vad dessa slags platser vi skapar är... Det är en mycket svårare fråga. I likhet med cirkeln tror jag att det är en plats mellan världarna. Man både skapar och låter sig svepas med, ofta är det svårt att veta när det ena eller det andra sker. Var går gränsen för min vilja, och var tar något annat vid, något som skapar sig självt? Är det min fantasi som tar på sig ett eget "medvetande" eller är det något utanför mig själv som samverkar? Det finns många frågor när man börjar tänka efter.

Dion Fortune skrev om ett astralt tempel i den fiktiva boken Moon Magic. Det var väldigt fantasieggande när jag läste det! Senare läste jag en annan författare (jag har för mig att det var Farrar) som skrev att just det templet var väldigt tydligt och lätt att resa till, just eftersom det var laddat av kraft från alla som läst om och upplevt det. Så ju fler människor som lägger sin energi och kraft på ett astralt tempel/en astral plats, desto starkare blir det. Men det säger ju nästan sig självt. Det finns stor kraft bakom människans förmåga att visualisera, där om är jag övertygad.

Jag får nog återkomma till ämnet när jag har funderat och experimenterat mer.


Kommentarer
Postat av: Sarah

Tror detta är något som alla kan göra och få ut något av. Om inte som en helig plats av religiösa skäl så som ett eget rum i universum som bara man själv vet om, där man får vara ensam med sina tankar och allt var det kan vara. Eller kanske för att slippa sina tankar till och med? När jag flyttar om ungefär en vecka och kommer få mycket mer tid i lugn och ro ska jag nog börja skapa något liknande. Tror det kan underlätta att "åka iväg dit" och meditera "där" istället lixom. Värt ett försök! /fröken-för-okoncentrerad-för-att-meditera-i-vanliga-fall!



http://syntkatten.weebly.com

2011-04-10 @ 10:34:27
URL: http://meinemagie.blogg.se/
Postat av: Micka

Vad är det för en kurs du läser och vart? Låter väldigt intressant nämligen :)



Väl mött!

2011-04-10 @ 13:19:39
URL: http://fullinsyn.blogg.se/
Postat av: Moonwitch

Ser det också som en plats mellan världarna, en plats där jag kan vara jag och slappna av och helt gå upp i min andlighet. Och visst ligger det enorm kraft i människans förmåga att visualisera.

Ta hand om dig.

Kram!

2011-04-10 @ 18:26:49
URL: http://awitchylife.blogg.se/
Postat av: Moonwitch

Förresten...fin sidan blivit...ja, det var den innna också...men du vet vad jag menar...;)

2011-04-10 @ 18:27:46
URL: http://awitchylife.blogg.se/
Postat av: Linn (knyttsak)

Det är ett intressant ämne, helt klart. Ser fram emot att läsa mer om det!

2011-04-10 @ 19:30:59
URL: http://knyttsak.blogg.se/
Postat av: neina

Oh så roligt att du ville fundera på frågan jag ställde :) Det var ju bara så intressant, det här med att skapa den inre platsen. Och som du skriver, det poppar upp fler frågor när man börjar fundera på det...



Å ena sidan ligger det nära till hands att tänka att dessa "platser" är ens egen fantasi - en nyttig och konstruktiv fantasi, men ändå. Å andra sidan, finns det saker som tyder på att dessa platser verkligen existerar på något plan, t. ex. det faktum att olika personer oberoende av varandra 'hamnat' på samma plats och beskriver den likadant.



Ser fram emot att läsa mer om detta när du funderat vidare :) kram!

2011-04-17 @ 14:47:37
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Knutagnes

Your site is very good. Thank you for the opportunity to sign your guest book.

2011-11-10 @ 15:48:19
URL: http://knutagnes.blognd.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback