wicca and all things awesome -

Ritual på rim?

Jag måste bara göra ett snabbt inlägg så här i frukosten. Jag sitter och jobbar på en ny ritual. Det är den första på länge och jag känner äntligen att jag är på rätt spår igen. Jag känner också att den kommer lite som ett resultat av boken jag recenserade för några dagar sedan. På något vis har det klarnat lite grann hur jag vill ha det, vilka element jag gillar osv.
 
Vid en av de senaste ritualerna jag skrev (vilket var så långt tillbaka som förra året) märkte jag att jag drog lite åt att skriva på rim. Det är något som håller på att blomma ut i ritualen jag skriver nu. Å ena sidan för det mina tankar till tv-serien Bewitched (som jag inte alls gillar) men å andra sidan gillar jag rytmen i det och att rim gör det lättare att minnas text.
 
I går föll äntligen, äntligen poletten ner vad gäller en viss del i ritualen som jag har funderat på i säkert flera år! Det är när man ska rena vattnet och saltet innan man renar cirkeln med det. Den traditionella texten på engelska lyder:
 
"I exorcise thee, O creature of Water, that thou cast out from Thee all the impurities and uncleannesses of the Spirits of the World of Phantasm, so they may harm me not, in the names of Aradia and Cernunnos."
 
"The Blessings of Aradia and Cernunnos be upon this creature of Salt, and let all malignity and hindrance be cast forth hencefrom, and let all good enter herein, for without Thee man cannot live, wherefore I bless thee and invoke thee, that thou mayest aid me." (http://www.sacred-texts.com/pag/gbos/gbos00.htm)
 
Länge, länge har jag funderat på en alternativ text. Inte en översättning, för det hade nog låtit konstigt i mitt övriga ritualspråk, nej, en egen prägel. Under åren har jag ibland försökt med olika (oftast spontana) ord, men inget har känts riktigt rätt. Och så i går lossnade det! På rim dessutom. Kort förvisso, men det innehöll vad jag vill ha sagt och det lät helt okej.
 
Det är så roligt när sådana där pusselbitar faller på plats. Undan för undan skapas de där bitarna, men oj vad långsamt det kan gå. Tänk om man hade tid och fokus nog att sitta och skriva oftare, då kanske det skulle hända lite snabbare!
 
Vad tänker ni om ritualer på rim? King eller kass?

Kommentarer
Postat av: Livsagnostiker

Jag tycker det är intressant när andra gör det men jag har själv svårt för rim och det gäller även när jag skriver dikter, det känns väldigt tvunget för mig rent generellt med rim men det kan så klart göras bra.

Glad för dig att du insett lite nytt, alltid bra att utvecklas!

Svar: Ja, rim är kanske inte för alla, vare sig man får till det eller ej! :)
Ceriadwen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback