wicca and all things awesome -

Mabon

Hej!
 
Otroligt att se att folk fortfarande besöker min blogg då och då! Jag kan inte lova att göra ett uppåtsving med inläggen, utan jag skriver när orken finns. Att orken inte har infunnit sig de senaste månaderna beror främst på jobbet. Att vara med om att skapa en skola från grunden är tuuuuungt! Att dessutom vara mentor åt en mellanstadieklass när man egentligen är gymnasielärare är inte mycket bättre. Det är otroligt mycket föräldrakontakt hela tiden, och vi vet ju säkert alla hur om sig och kring sig föräldrar är när det handlar om deras barn... Det finns liksom ingen ände på hur mycket skolan ska ordna och fixa! Lägg till social problematik, lite diagnoser och ni har en häääärlig soppa. Den mesta av min undervisningstid har jag dock på högstadiet och där trivs jag bättre.
 
Ännu en gång har jag flyttat. Nu bor vi i en nybyggd lägenhet på bottenplan, med egen ingång och uteplats, samt tvättmaskin och torktumlare i badrummet. Bättre lägenhet kunde vi nog inte hittat! Katterna har anpassat sig och ligger just nu och sover i soffan.
 
Strax efter Mabon åkte de sista flyttlådorna ut, men en av dem spelade en festlig roll under mitt firande - helt utan baktanke. Trots att lägenheten är en liten trerummare, har jag fått ett litet rum för mitt permanenta altare. På IKEA (var annars?) hittade jag ett underbart högt, lila skåp där jag förvarar wiccaböcker och ritualföremål, samt använder överdelen som altare. Helt perfekt.
 
Mabon-ritualen har jag använt under tre års tid nu, med små modifieringar. I slutet av den bär jag kitteln med gudsljuset från altaret till väster, för att symbolisera solens avtagande. Jag gick sålunda till väster, satte ner kitteln på en låda, sänkte blicken och läste "Flyttlåda". Hahaha! Jag tyckte det var helfestligt, men när jag berättade det för min man förstod han inte riktigt det roliga. :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Tika BlueRain

Ah, jag har dig på Bloglovin, så jag ser direkt när du skrivit ett nytt inlägg ;-)

Låter som en helt perfekt lägenhet, och vilket bra altare du verkar har fått tag på också (själv är jag lite irriterad på mitt, för det är själva bordsytan som är luckan, för att öppna den måste jag ta bort alla saker från altaret, och det tycker jag är lite jobbigt :-P,klädde om en banankartong att ha till de större altargrejerna, och det funkar rätt bra)!

Lycka till med jobbet, förstår att det tar mycket kraft i anspråk, så det är klart du bara ska blogga när du känner att du har lust och ork (och tid) :-)

Glad Mabon i efterskott och passar på att önska dig en mysig Samhain i förskott! Blessed be!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback