wicca and all things awesome -

Hur skapar man en relation med en gudom?

Det här är en fråga som jag har brottats mycket med i perioder; frågan hur man skapar en personlig kontakt med en specifik gud eller gudinna. Här spelar synen på det gudomliga roll. Som en person så bra beskrev det, kan olika sätt att betrakta det gudomliga vara rätt vid olika tillfällen, utan att de motsäger varandra. Det kan man kalla odogmatiskt! Bara för att man lär känna en gud så känner man inte automatiskt alla andra gudar, och likadant med gudinnor. På det sättet är de verkligen individer och jag tycker att precis som med människor är vissa gudomar lättare eller svårare att bygga en relation till.

Ibland tror jag att man helt enkelt får acceptera att relationen inte alltid blir så som man först hade önskat. Vissa gudinnor är som mödrar, andra som systrar, en del kanske till och med som lite mer avlägsna fastrar. ;) Men ändå tror jag att relationen alltid har något att erbjuda.

Jag tänkte nedan gå igenom de metoder jag har samlat på mig, och om ni vet någon metod som jag inte nämner så vill jag verkligen att ni skriver en kommentar!

Mytologi



Det första steget som jag tycker kommer naturligt, är att utforska mytologin kring den gudom man vill bygga en relation till. Vilka berättelser finns, vilka andra gudar förekommer och vilken relation har "din" gudom till dem? Vilka symboler förekommer i myterna, är det till exempel djur, växter etc.


Fakta



Vilken konkret fakta kan du hitta kring gudomen? Har man kunnat utreda i vilken område han/hon dyrkades, under vilken tidpunkt, kanske till och med hur de religiösa byggnaderna såg ut? Finns det information om vilken tid på dygnet gudomen dyrkades och hur riterna såg ut? All sådan typ av fakta är av intresse.


Shrine



Ett shrine är en plats som är helgad åt en specifik gudom. Det kan vara en plats inom- eller utomhus dit man kan gå för att be, meditera, offra, utföra ritualer eller bara för att söka närhet. Till skillnad mot ett altare kan man verkligen släppa loss när man utformar sitt shrine. Du behöver inte alls ha några rituella verktyg här utan kan använda den information du fått från tidigare undersökningar för att göra det så personligt och riktat som möjligt mot den specifika guden/gudinnan. Här använder du dig av färger, symboler, bilder, statyer för att både göra det tilltalande för ögat och själen. ;)


Daglig ritual



För att på en daglig basis bygga och upprätthålla en relation kan man ha en mycket enkel (eller så elaborativ man vill) ritual. Man kan jämföra det med att bygga en relation till en vanlig person. Träffas man bara några gånger om året är det svårare att bygga en varaktig, djup relation än om man i alla fall träffas en gång i veckan.

Om man tidigare har hittat information om hur man förr dyrkade gudomen, kan man inkorporera vissa drag i sin dagliga ritual. Kanske har man hittat traditionella böner eller texter som man vill använda. Eller så skriver man eget förstås! På nätet finns många förslag på vad som kan ingå i en daglig ritual.


Skapande arbete



Genom någon form av kreativt, skapande arbete kan man också närma sig en gud eller gudinna. Skulptera, måla, sy, sjung, dansa! Genom sina sinnen kan man få nya impulser och ny förståelse som man inte kan sitta och tänka sig till. Jag hade en period när jag målade en mängd olika Isis-tavlor, och jag kände mig verkligen nära och kopplad till henne under tiden!


Drömmar



När man börjar fokusera och rikta uppmärksamhet mot en specifik gudom så kan han eller hon också börja visa sig i dina drömmar, så ge akt på dem! Kanske visar de sig i andra skepnader, kanske visar de oss saker, kanske tilltalar de dig. Genom drömmar kan man absolut bygga vidare på den relation man startat.


Meditation



Meditation föreslår jag att man ägnar sig åt genom alla av de övriga stegen. Det är den metod som har gett mig mest, den situation där kontakten med det gudomliga verkligen har fördjupats och jag har upplevt det gudomliga tydligast. I meditation kan det gudomliga (precis som i drömmen) visa sig på helt andra sätt än man har läst om. Man kan bli varse andra aspekter som gör att man får en större bild. Ett citat ur boken "Devoted To You" av Judy Harrow, lyder:

"Scholarship can support and inform ritual experience, but even the best scholarship can never replace it." (s. 200)



Kommentarer
Postat av: Micka

Åh vad roligt att läsa om hur andra skapar kontakt med gudomarna! Jätteintressant ju :) Jag brukar mest ha kontakt via ritualer och meditation men ska absolut testa att vara lite kreativ och rita eller måla ^

Postat av: Ceriadwen

Härligt! Tack för kommentaren Micka. :)

2010-10-04 @ 14:24:37
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Ariadna

Kul med tips på olika tillvägagångssätt! Själv läser jag alltid på med fakta och om mytologier för att bilda mig en uppfattning först. Sedan ber jag böner och därefter låter jag resten komma... Var Välsignad!

2010-10-04 @ 17:18:39
URL: http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se
Postat av: Ceriadwen

Ariadna: Ja först måste man ju skapa sig någon form av grund att stå på, eller hur? Och sedan fyller man i med egna upplevelser. :)

2010-10-04 @ 22:04:03
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Moonwitch

Riktigt intressant läsning och jag håller med, utan en rejäl grund att stå på är det svårt att bygga vidare. Meditationer och drömmar är det som talar mest till mig. Jag är väldigt nära knuten till Freja idag och vet att jag hamnat här i mitt lilla hus, granne med en gammal vikingaborg av en anledning....:)

2010-10-05 @ 00:40:38
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: Ceriadwen

Det låter inte så dumt Moonwitch! :D

2010-10-05 @ 10:21:08
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: neina

Vilken bra sammanställning! Kan enbart och bara hålla med. Det intressanta är, att ibland hittar gudomen DIG, och du lär känna den gudomen. Sen efterhand som du hittar fakta och mytologi, bara bekräftas det du redan lärt känna hos gudomen :)

2010-10-12 @ 12:57:49
URL: http://http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Ceriadwen

Neina: Ja precis! Det är en helt klart spännande möjlighet! :)

2010-10-13 @ 18:02:08
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback