wicca and all things awesome -

silvermåne

Hej allesammans! Oj vad det här sidan strular nu då! :(

Ja, länge sedan var det men jag ska inte hålla på och gnata om det! Self pitty´s self destructive...

Vad har jag gjort sedan sist då? T ex så har jag hållt på med lite mer med övningen "energibollen". Jag upptäckte en ganska intressant sak, nämligen att jag hade lättare att göra övningen när jag drog energi från vattnet istället för luften. Med andra ord så har jag varit min vana trogen och gjort övningar i duschen.
:-) Man får ju verkligen vara ifred där. Det kändes både mindre fånigt och kanske t o m lite effektivare. Man kan ju fråga sig varför? Bättre identifikation med vattnets element gissar jag på. Dessutom är det ju mer påtagligt än luft, så då kanske det inte känns lika flummigt?

Jag har varit ute i naturen en del och satt mig ner också, det är alltid givande. Ikväll när jag hade hämtat ut ett bokpaket (dock bara tråkig kurslitteratur) så gick jag av impuls upp i skogen och satte mig och tittade på månen. Den var nästan full så den var mycket vacker och strålade svagt gul. Moln drev förbi och färgades upp av ljuset. Jag tyckte mig se en tyrranosaurius rex, en säl och andra, obestämbara varelser i molnen. Bra associationsövning. Det gjorde vi förresten på förra dramapasset, samma typ av associationsövning i grupp som beskrivs i Starhawks kända bok "Spiral Dance". Rätt spännande. Över huvud taget tror jag att det finns MÅNGA dramatiska tekniker och övningar man kan ha nytta av inom wicca. För att känna sig själv och andra, för att skärpa sina sinnen och utforska sin omgivning, för att tillägna sig information etc. Jätteanvändbart! Det märker man också om man läser en bok om covenarbete, att det är mycket som t ex lärs ut genom estetiska arbetssätt; genom drama, bilder, poesi, musik och sång och rörelse. Efter att ha läst snart 40 poäng på universitetet i "musiskt lärande" så förstår jag varför det är så användbart!

Jag kände mig ganska träffad av en sak som stod i det nya kursmaterialet. Det handlade om prestationsångest. Jag tror att om man redan har problem med den aspekten på andra områden så kommer det med största sannolikhet påverka en när man sysslar med wicca eller häxkonst. Så är det för mig iallafall. Man vill ha snabba resultat, gärna synbara. Men det mesta sker i det inre medvetandet, subtils och ofta långsamt. Jag får försöka minnas det. Dessutom tenderar det att låsa sig om man försöker forcera det.

Jag har inte hunnit läsa så mycket i kurshäftet, men det som står hittills har varit intressant. Jag kikade och såg att en annan teknik från drama tas upp; storytelling! Ska bli spännande att komma fram till det. Till min lättnad såg jag att det inte var så mycket övningar den här gången heller. Jag ligger lite back med de från förra månaden, så...

Nej, nu ska jag ta itu med angelägenheter i det yttre medvetandet: betala räkningar. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback