wicca and all things awesome -

Avslutning av delkurs 3 - Luftelementet

Ja, nu går delkurs tre mot sitt slut. Kan inte säga att jag är så jätteledsen över det, för nästa är ju eld! Tror det passar mig mycket bättre, men det återstår att se. Jag kan iallafall säga att den här genomgången av luftelementet har öppnat mina ögon lite och fått mig att inse hur viktigt det är med alla delar och att luftelementet kanske inte är mig så främmande trots allt!

Jag skulle iallafall sammanställa en lista nu om vad jag tycker hör till luftelementet, utifrån delkurs 2 och 3 och mina anteckningar därifrån. So, here we go:



  • Drömmar, både att jobba med terapeutiskt genom att gestalta eller på annat vis försöka finna svar i. Reflektera över genom att måla, berätta eller skriva ner. Att beakta budskap eller kommunikation som sker genom drömmar med sitt högre jag, olika väsen etc.
  • Tidigare liv-minnen eller ativistisk kunskap, som kan sammankopplas med den odiska manteln.
  • Insikter genom att man granskar ställningstaganden och åsikter, ett medvetet reflekterande som gör att man kan se samband och därigenom tillägna sig visdom.
  • Fåglar/fjädrar. Kan sammankopplas till att man höjer sig över problem/situationer/känslor och får en överblick/ser samband. (Stenar som t ex falköga.)
  • Meditation och andning
  • Vibrationer/ljud/tal/toner
  • Analysera - problematisera - ifrågasätta
  • "Att förstå vindens röst"
  • Övervärlden
  • Storm, orkan, vind, andedräkt
  • Athame, svärd, boline, BoS, rökelse, blåsinstrument, att vissla, brummare/vinare, häxhatt, pyramidform
  • Öster, ny början, det lilla barnet, våren, nymånen, sylfider
  • Intellektet, logik, samband
Phu! Det var lite att bita i. Det är säkert mycket jag har glömt, men det här kanske är någon slags kärna. Vissa saker jag tog upp här är symboler eller redskap, andra är nyckelord. Det som har uppenbarat sig mest för mig är det här med samband. Att se sambandet för att nå insikt och visdom. Det sanna sambandet.


Storytelling
I dag så provade jag på Storytelling för första gången. Jag hade varit sugen på att prova det ända sedan jag läste om det i häftet, men jag hann inte och sedan glömde jag nog tyvärr bort det... Men när jag satt och läste igenom lufthäftena idag så kom jag fram till att jag skulle testa på stört. :-)

Man skulle berätta högt för sig själv om sig själv. Först skulle man prata om ens idealbild av häxan eller magikern. Jag berättade om den manliga eller kvinnliga häxan som bodde ensam i skogen. Mitt i skogen bodde han/hon (det för ju onekligen tanken till Nattskogen, men de här tankarna har jag burit på länge) med bara ett husdjur/familiar som sällskap, kanske en katt. (Vid det här laget började jag verkligen känna av hur mitt medvetande förändrades från det yttre till det inre!) Dagen var tydligt strukturerad. Den började med att häxan gick upp och utförde någon form av ritual; kanske gick han/hon ner till en källa med ett offer till källans ande? Det var viktigt för häxan att återknyta med de krafter och väsen som fanns på platsen och i närheten. Häxan vandrade mycket i den ljusa lövskogen på dagen och på kvällen tände han/hon en brasa inomhus eller utomhus och berättade sagor eller sjöng för sin katt och alla andra som ville lyssna. Vissa dagar kunde häxan vara alldeles tyst och andra dagar var hon vild som en vårvind; det berodde på strömningarna i naturen och världen runt omkring.

Sedan skulle man berätta om häxan inom sig, som hade dragits till den här kursen. Jag kommer inte ihåg lika tydligt vad jag berättade här, för det var väldigt känsligt och intuitivt. Nej, jag behåller det för mig själv. Men jag lovar, det kommer fler berättelser i framtiden...

Nu ska jag bara försöka sätta ihop en ritual där jag inviger mig med Luftens kraft. Jag har tidigare läst om mysiga ritualer där man koncentrerar sig på ett speciellt element och inreder därefter. Det ser jag fram emot! Det kommer nog bli mycket ljusblått, fåglar, fjädrar, gult, bevingade varelser etc. Det ska jag försöka hinna imorgon. För på tisdag kommer nog nästa kursbrev.


Må så gott och vandra i evig skönhet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback