wicca and all things awesome -

Min revansch mot luftelementet! :D

Hej på er.

OK, nu har vi nått luftmånaderna i kursen, förra månaden och den här månadens kursbrev kretsade kring det.

För att vara ärlig har jag aldrig förr känt mig särskilt dragen till elementet luft. Intellektuell hjärngympa, snabba vindlande tankegångar och logik har aldrig varit mina starka sidor. Jag har nog snarare dragit mig undan allt sådant och aldrig gett det en chans att utvecklas på grund av dåligt självförtroende och en övertygelse om att misslyckas. Det har självklart också förstärkts av min omgivning, som gång på gång har bekräftat och berättat för mig att jag inte är så duktig på de områdena. Då är det ju klart att man skrattar och överlåter det åt andra! Nej, nu blev jag upprörd när jag kom på det! Ingen annan ska få berätta för mig vad jag klarar och inte klarar.

Jag har faktiskt en del luftkvalitéer, t ex så har jag alltid varit duktig på att skriva, uttrycka mig och kommunicera. Sedan jag började på universitetet så har jag också utvecklat förmågan att dra slutsatser, problematisera och föra intressanta resonemang. Nu när jag planerar lektioner på min VFU så tar det otroligt mycket av mina tankeresurser, men jag klarar av det med. SÅ DET SÅ!  :D

Jag har bara kommit till sida 14 i månadens kurshäfte (hu, måste läsa lite snabbare!), men jag läste en sak nyss som satte mina tankar i rullning. Jag läste om fåglar (som ju hör samman med elementet luft) och hanteringen inom fågelindustrin, fågelinfluensan etc. Jag höll nästan på att köpa kycklingklubbor idag, fast jag inte har ätit fågel eller kött på ca tre år. Jag började fundera i mataffären på om jag för det första kunde stå för det, om jag verkligen kunde stå för att bidra till den onda cirkel som jag anser att fågelhanteringen innebär. Skulle jag dessutom kunna förmå mig själv till att äta köttet när det låg på tallriken? Efter att ha sett en kycklingklubba som stack ut ur en trasig förpackning blev svaret nej på samtliga frågor.

Jag inser nu, att när jag började studera wicca så blev det omöjligt för mig att stödja denna massproduktion av kött, och det lidande det innebar för djuren. Jag menar inte att man inte ska äta kött, för som jag också insåg i mataffären så vore det väldigt "fluffy" av mig att inte inse den cirkeln; sambandet mellan den enes död och den andres bröd. Men det får inte se ut på det sätt som det gör idag! Vi hyser ingen djupare respekt för djuren eller naturen, utan bara tar och tar. Det kommer att skada oss själva i slutändan och det värsta är att vi nog är medvetna om det fast vi väljer att förtränga det. Det är alltid mycket skönare att köpa sitt kött i köttdisken, styckat så att man inte ens liknar det vid ett djur, och sedan äta upp det och inte tänka mer på det. Jag kunde inte göra så längre när jag hade sett sambandet mellan deras existens och min.

Tillbaka till det jag tänkte skriva. :-) Jag läste som sagt om fåglar och insåg att luftelementet kanske inte är så främmande trots allt? Jag har alltid älskat fjädrar och velat samla på mig dem, även om jag aldrig fick för mina föräldrar. (Jag minns speciellt en stor, perfekt, vit måsfjäder som jag hittade på en strand när vi var på utflykt. Jag höll fast vid den hela tiden vi var där, men var tyvärr tvungen att lämna kvar den när vi åkte hem.) Jag tyckte också mycket om att mata fåglar när jag var liten och minns att jag sjöng sånger om fåglar och att jag ville flyga som de. Jag tyckte det verkade vara bra att vara djur över huvud taget, för de behövde inte gå till skolan och inte göra läxor. Men jag tycker mig minnas att jag inte ville vara en liten sparv som satt och huttrade på en gren i regnet heller.

Förutom mitt intresse för fåglar så har jag ju nu i vuxen ålder börjat dyrka en gudinna med vingar: Isis. Det hade gått mig alldeles förbi tills jag nyss såg på statyn. Rätt häftigt!

Imorgon ska jag bära mitt hårsmycke med tuppfjädrar... Kuckelikuuuu!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback