wicca and all things awesome -

Book of Shadows

Hej vänner!


Har nyss suttit och flitigt skrivit i min skuggornas bok. Skriver med skrivstil vilket jag inte är van vid så det går ganska sakta. Boken är heller inte så stor vilket gör att jag ofta får vända sida. Efter senaste mötet med covenet hade jag mycket att skriva om!


Faktum är att jag för tillfället har inte färre än fyra stycken skuggböcker. Hur det har gått till kan jag inte riktigt säga! Men alla fyller olika syften, vilka jag ska förklara:


Bok nr 1: Denna bok var min första och är nästan helt utskriven nu. Det är en bok med hårda svarta pärmar och blanka, vita blad. Jag skaffade den när jag började studera wicca för min första lärare och i början är det anteckningar från saker vi gick igenom och mina egna reflektioner. Nästan exakt ett år efter att  vi hade gått skilda vägar hade jag turen att råka på en kvinna som jag lärde mig mycket av, speciellt lite mer schamanska tekniker (tack för alla vackra galdrar!) och en del bra övningar. Vi firade också ganska regelbundet esbat. Om allt detta skrev jag mycket om i boken. Det finns också en del korrespondenslistor, intressanta drömmar, funderingar etc. Den här tiden bestod mycket av utforskande och att försöka finna min väg. image81


Bok nr 2: Bok nummer två köpte jag helt enkelt eftersom den första var på väg att bli utskriven och jag därför behövde en ny. Min plan var att detta skulle bli mer av en traditionell skuggbok, med mer information och färre personliga anteckningar. Jag ville att någon annan förutom jag själv skulle kunna plocka upp den och lära sig något. Jag delade in boken, som var av ganska stort mått och med linjerade sidor, i tretton olika kapitel. Kanske just av den anledningen att jag inte speciellt tänkte skriva privata funderingar blev det inte så mycket skrivet alls.


Bok nr 3: Eftersom bok nummer två inte riktigt blev skriven så försökte jag hitta en annan utväg. Jag hade läst om folk som hade skuggböcker på disketter (lite omodernt i dag kanske, jag kan dessutom föreställa mig ett vackert dekorerat altare där det står ett bokställ med en diskett på, hehe!) eller på datorn, och folk som hade pärmar istället för böcker. Det där med pärmar tyckte jag lät bra, så man kunde flytta runt, ta bort och lägga till obehindrat, och dessutom var jag trött på att skriva för hand. Jag började skriva ut texter jag hade skrivit på Internet och sätta in i en svart pärm. Sedan hände inte mycket mer, förrän jag rotade igenom mina pappersgömmor här hemma och upptäckte att jag hade massa material jag kunde sätta in. Jag hittade papper från tarotkursen jag gick för massa år sedan, en gammal intervju med Laila Wiberg (sparade den av någon anledning innan jag ens visste vad wicca var), meditationer jag en gång skrivit ut m.m. Nu är pärmen välfylld och välmående. :-)


För att få utlopp för mina egna tankar började jag som bekant också blogga. När jag började skriva egna ritualer mer regelbundet skrev jag faktiskt också in dem i bok nummer 2, så den började livas upp så smått.


Bok nr 4: Det här är den skuggbok som jag fick av covenet när jag ordinerades. I den skriver jag bara om saker som rör just covenet; funderingar, tankar och vad vi har gjort och hur jag upplevde det.

ivybar


Det är kul att de olika skuggböckerna speglar olika faser i mitt liv och min utveckling så mycket! Att läsa dem är som en tidsresa och det är säkert era också. Funderingar byts så småningom mot andra, man byter uppfattningar och upptäcker nya vägar i sitt praktiserande. Ett av mina favoritcitat om detta är:

She changes everything She touches,
and everything She touches changes


Jag är inte helt hundra procent på detaljerna, men själva termen "Book of Shadows" ska ha sin upprinnelse i att Gerald Gardner läste ett ockult magasin. Där fanns en artikel om en divinationsteknik som gick ut på att man kunde fastställa en persons livslängd genom att mäta hans eller hennes skugga (låt oss hoppas att solen stod lågt när detta gjordes!). Själva namnet lät väl lite coolt så han anammade det till wicca. Mer spännande än så verkar det tyvärr inte vara, but hey! Don´t shoot the messenger! ;-)


Over and out

Kommentarer
Postat av: Angelika

Jag har hört att book of shadows kommer från att det är en bok som wiccanen/häxan sällan eller aldrig lämnar ifrån sig, att den följer med en 'likt en skugga' :)

Själv är jag smått missnöjd med min bok å byter hela tiden. Jag skulle vilja ha en sån där gigantisk sak med lås som ser ut som den är flera hundra år gammal! Haha :)

2007-12-30 @ 22:50:56
Postat av: Ceriadwen

Jag tror att man i efterhand har gjort sådana efterkonstruktioner för att förklara termen. Men det är ju inte fel för det, man kan ju tolka det på olika sätt. Skrev själv en annan tolkning för en himla massa inlägg sedan... Undrar om jag hittar det igen? *letar*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback