wicca and all things awesome -

Slakt av Grimassi

Nu har jag hittat två citat ur Raven Grimassis bok Wiccan Magick som jag verkligen blir förbluffad av! Läs själva:

"Witches, Pagans, and Wiccans have continued to perform them (ancient calls and gestures) since the days of antiquity -- the connections have never been lost or severed." s. 26

"One of my teachers once told me that if the Old Ways were to disappear, then the spirits of Nature would withdraw from humankind. The sun and moon would no longer rise, the seasons would not return, and the world would wither and die, but as long as one Wiccan practices the Old Ways all will be as it was in the time of our beginning." s. 27

Om vi ska titta på det första citatet, finns det ganska många som hävdar att de tillhör en obruten linje av häxor, en häxsläkt. På svenska forum har jag också stött på detta och tycker det är ganska intressant. Men det är inget jag direkt köper. :-) Den gode Gardner (som främst var den som grundade wicca) sade sig också ha blivit initierat av ett coven med gamla anor. När detta senare utreddes visade det sig inte vara speciellt troligt. Jag kan förstå att man hintar med något gammalt för att få mer cred, men att påstå att en tradition som häxkonsten har förts vidare sedan forntiden och att den skulle vara helt intakt tycker jag är att sätta sig själv i en tvivelaktig position. Nej, någon har läst för mycket Margaret Murray!

Det andra citatet skrattade jag nog mest högt åt när jag läste, eftersom det lät lite inbilskt. Till och med lät det ganska vidskepligt, som gamla kulthandlingar man var tvungna att utföra för att försäkra sig om att solen skulle gå upp. Nej, jag tror att solen kommer gå upp ändå, hur mycket vi än vill tro det är vi nog inte så oumbärliga. :-)

Över lag tycker jag inte att det har stått mycket alls om wicca i boken ännu, och jag är ändå på kapitel fem. Det talas mest om denna "obrutna häxtradition". När bokens underrubrik är Inner Teachings of the Craft förväntar jag mig faktiskt att få läsa om rituella traditioner inom wicca. I stället matas jag med samma gamla vanliga skåpmat: vilka örter som är bra att använda till vilken magi, vilka magiska associationer det finns till vilka örter, vilka kristaller som är bra till vad, vilka kristaller som hör ihop med vilka himlakroppar, vilka kristaller som stimulerar chakran etc. Ja, ni fattar... listan kan göras lång och nästan alla böcker innehåller detta tyvärr. Kom med något nytt! Att skriva långa listor med korrespondenser känns bara som utfyllnad, för att boken ska bli tillräckligt lång för att få publiceras.

Inte ens kapitel tio, som heter Understanding Wiccan Rites verkar ge någon fördjupad syn, efter en snabb skumläsning. Grimassi tar upp cirkelns uppbyggnad lite grand, ungefär som alla andra författare gör, och hur man kan göra för att kalla in krafterna. Mitt i kapitlet finns också en rubrik som heter Being of the Blood, som handlar om hur man förr trodde att vissa andliga ledare var nedstigna från gudarna och hur man trodde att alla i den familjen hade psykiska förmågor etc. Därför ska tydligen kyrkan ha mördat hela familjer när det begav sig, för att utrota blodet. Sedan förde man vidare blodet genom att dela vin (tydligen hade man också i lite blod) och kunde då också räkna sig tillhöra dem med det kungliga blodet. Vad detta har med wicca att göra kan jag bara fundera över...

Nej, för Gudinnans skull, satsa inte på den här boken! Jag är väldigt förvånad, eftersom jag tidigare har läst många positiva ord om Raven Grimassi, både om hans sätt att skriva och om innehållet. Jag är helt enkelt gruvligt besviken!



Efter mitt förra inlägg genomförde jag iallafall den där städningen och reningen. Ett tips från ett av mina gamla häxkursbrev var att gnida lite eterisk olja runt alla dörröppningar, så det provade jag. Jag använde kinesisk pepparmyntsolja, som luktar väldigt friskt. Min man låg och sov på soffan medan jag höll på och när han vaknade sa han "Det luktar godis." :-) Det är fantastiskt hur viktigt luktsinnet är och hur sällan man drar nytta av det när man utövar magi. Bara den fräscha doften gjorde intrycket av att man verkligen renade så mycket starkare! Medan jag gned in oljan bad jag att rummen skulle renas, ett i taget. Efter det blandade jag salt och vatten, välsignade det, och renade rummen på så vis också, genom att gå och skvätta vattnet med fingrarna. Efteråt kändes luften lättare, som den brukar efter en liknande behandling. :-)


Att utföra sådana här saker i vardagen gör att ens praktiserande känns så mycket mer vardagsnära. Det behöver verkligen inte vara pampiga ritualer jämt, men att göra något som stärker ens andliga band är belönande för ens inre. Let your inner witch come out to play! ;-)


Kommentarer
Postat av: Matley

Det lät som en bra idé med olja runt dörrkarmarna, ska prova det någon gång.
Annars brukar jag koka upp en blandning av örter t.ex pepparmynta och apelsinkskal för att få en frisk doft i lägenheten efter att jag har städat.
God Yule/ Matley

2007-12-22 @ 10:34:18
Postat av: Ceriadwen

Hur brukar du göra med avkoket sedan? Får det bara stå och dofta?

God Yule! :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback