wicca and all things awesome -

Mot imbolc

Det här inlägget tänkte jag ägna åt en av mina personliga favorithögtider: Imbolc!

Imbolc infaller den 2 feb, halvvägs till lughnasadh. Traditionellt ska man kunna upptäcka tidiga vårtecken, som t ex snödroppar som sticker upp ur jorden, men här uppe i Norden är det ont om sådana så här års. Därför har imbolc för mig snarare blivit en förväntansfull högtid. Man vet att snart, snart så kommer den första antydan till vår. Solen har ju redan blivit starkare och dagarna längre, men ännu har vi mycket snö och kallt väder. Det är ungefär vid den här tiden jag börjar ruska av mig vinterstelheten och själv krypa upp genom snön, bildligt talat. Jag överfalls av en längtan efter vår och börjar dekorera hemmet i vitt och grönt, allt för att mentalt ställa in mig på ljusare tider.

Gudinnan som är sammankopplad med imbolc är den keltiska Brigid (högtiden kallas till och med ibland för Brigid). En del kanske känner henne som St Brigid, det kristna helgonet, men från början var hon en gudinna dyrkad på Irland. När kristendomen kom övertog den både Brigid och hennes koppling till elden och de heliga källorna. Det har sagts att Brigid står med en fot i båda lägren och att man inte kan skilja det kristna helgonet Brigid från gudinnan Brigid, de är för invävda i varandra. Personligen har jag dock ingen koppling till St Brigid utan ser henne helt och håller som en förkristnad Brigid, ett sätt att kunna ha kvar den gamla Gudinnan även efter kristendomens intåg. Brigid är också gudinnan av poesi, healing och smideskonst. Nedan är tre av mina favoritbilder av Brigid, men om man söker på Internet finns det också många andra vackra!

brigidflame

brigidstatue

brigid


En viktig symbol för imbolc är elden. Den står för solens och Gudens återkomst, värmen som gör jorden/modern/Gudinnan fruktsam. Elden står också för upplysning och inspiration. Upplysningen kan ligga i att uppmärksamma jordens cykler och åter igen aktivt leva i samklang med naturen. Vad som händer i naturen återspeglas i människan (Mikro/makrokosmos). I elden kan man också renas, man kan frigöra sig från negativa hinder, släppa gammalt och förvisa vintern (vinter kan här symbolisera förstelning). Låt elden befria dig!


fire

En annan viktig detalj vid imbolc är mjölken, eftersom djuren börjar producera mjölk vid den tiden. För kelterna var den nog en välkommen ankomst förr!

Ett av mysterierna inom wicca är att Gudinnans aspekt nu förändras från den gamla kvinnan till jungfrun. Hon har fött Guden, vilat och uppträder nu som en ung kvinna igen, fylld av vårens löften. Det hela kan liknas vid ägget, en kraftfull och mycket, mycket gammal symbol för pånyttfödelse och livets ursprung och livet efter döden (läs den skenbara döden). Man kan såklart också hämta förklaringar från det som sker i naturen. Isen som täcker jorden är som äggets skal. När solen skiner starkt om våren smälter isen och nedanför uppenbarar sig en förändrad jord, rik på nytt liv och gröna skott. Vilan och stillheten har medfört en transformation, precis som äggulan och äggvitan innanför skalet är början på nytt liv. Även detta är ett exempel för mikrokosmos och makrokosmos. Ägget kan också ses som en symbol för Gudinnan som föder solen/Guden ur sitt inre. Imbolc betyder ju I MAGEN! :-)


egg


Färger jag har börjat associera till imbolc är vitt, för snön och isen, och ljust gult, för solen och elden. De kompletterar varandra bra tycker jag. Tills slut är det ju solen som segrar och då övergår färgerna i påskigt gult, rött och grönt vid ostara. :-D

Aktiviteter jag har tänkt ägna mig åt i mitt firande är självklart att äta. I de allra flesta kulturers högtider ingår någon form av förtäran, symboliskt är det underbart eftersom man tar del av det som Guden och Gudinnan har skapat genom de fyra elementen och dessutom är mat=energi. Jag tror att det blir ostkaka med sylt och grädde i år!

Jag ska också ägna mig åt elden och dekorera ljus som jag kan använda kommande månader. I en hobbyaffär köpte jag en penna med röd färg att dekorera ljus med och så ska jag måla teljushållare med solsymboler! Det hela kommer väl utmynna i en ritual där jag hoppas få möta Brigid i meditation. Funderar också på att försöka göra ett "Brigid´s cross", men jag får fundera lite över materialet... Och självklart ska jag pynta på mitt altare och göra fint och ha lite storstädning, det behövs alltid.



Må Brigid fylla er med inspiration till imbolc!


Kommentarer
Postat av: mia

tackar! det var väldigt fin och inspirerande läsning. hoppas att du får en ljus och härlig Imbolc i år!

2008-01-28 @ 23:23:09
Postat av: Lina

Tack för denna underbara information! Jag läser gärna mera av dig! Ha det bra nu! Hälsa Brigid från mig ;)//Kalina´


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback