wicca and all things awesome -

Val, Rasputin och spåkonst

Livet består till så mycket av val, eller hur? Det är som att gå och låsa upp dörrar, och varje dörr man öppnar leder en till flera andra som man måste välja mellan. Det går inte att gå tillbaka, när man har öppnat en dörr stänger den sig ofta bakom oss och vi måste stå för det val vi då har gjort. Ibland kommer man underfund med vilket dåligt val det var (eller så visste vi det redan från början) eller så ser vi med glädje fram emot att välja nästa dörr. Inte en människa kan nog vara helt säker på att man öppnar rätt dörr. Finns över huvud taget begreppen  "rätt" och "fel" när man talar om livet? Varje val vi gör leder oss framåt på vår resa, och vid varje val har vi möjligheten att välja en annan väg för oss själva och det är det som är så fantastiskt. Möjligheten att välja ligger alltid i våra händer. Tyvärr är det väl kanske inte alltid helt sant. Jag har funnit att jag har stått och slitit i dörrar som inte öppnar sig, som är låsta för mig. Kanske har de aldrig varit menade för mig, men jag har velat in! Kanske har vi bara ett begränsat antal dörrar att välja på, men betyder det i sin tur att våra liv i någon mån är förutbestämda, att vi kan göra val men bara inom en viss ram...?

I går såg jag en dokumentär om Grigori Rasputin. Vilken fascinerande person! Han hade tidigt visioner och kunde hela och se in i framtiden. När de beskrev honom tänkte jag bara "han måste ha varit en schaman!" Sedan han lämnat sin fru och sina barn gav han sig ut och blev en vandrande, helig man. Han vandrade ända ner till Grekland och runt i hela Ryssland och Sibirien. Förmodligen var det då han kom i kontakt med den kristna sekten khlysty, som ägnade sig åt extas och späkning. Efter att de dansat sig till extas föll alla ner på marken (låter den delen bekant från en Doreen Valiente text, någon...? ;-)) och började ha sex med varandra. Om jag minns rätt så gjorde de det därför att de skulle känna ännu mer ånger och underkastelse, eller nåt. Tillåt mig att småle. Sekten var tydligen mycket populär.

rasputin Till sist hamnade han som ni nog vet hos den ryske tsaren och hans fru Alexandra, som avgudade honom. (Ockultism och allt som hade med spiritism att göra var väldigt populärt och Alexandra var mycket vidskeplig.) Rasputin sägs ha haft en mycket stor dragningskraft på kvinnor. Vissa säger att det var hans varglika, genomträngande ögon och andra säger att det var det han hade mellan benen som numera flyter omkring i en glasburk på ett museum och är lite över 28 cm långt. Men titta på bilder av honom, mannen hade karisma! Varför faller kvinnor alltid för "bad boys"?

Jag har tagit upp spåkonsten igen förresten (runor och tarot)! Jag spår folk gratis på ett forum. Det är rätt schysst som träning men ännu har bara en person gett mig vettig feedback. Det gör det lite mindre intressant och därför kommer jag bara ta ett lass till. Det känns inte så motiverande att bara ge och ge men få så lite tillbaka, den känslan känner nog alla igen. Jag får väl försöka ge mig in på telefonbranschen, förhoppningsvis under sommaren, nu när jag har fått lite nytt självförtroende.

Nu ska jag väl plugga inför tentan.

Adhuc neminem cognovi poetam qui sibi non optimus videretur

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback