wicca and all things awesome -

The Charge of the Goddess

image49  image50

Så här ser jag och min man ut, iallafall om vi vore klippdockor. Haha! Såg länken på
Marias sida (visst blev det lite likt, Maria?!). Om du vill göra om dig själv till klippdocka är länken här. Rolig grej!

Har hunnit läsa lite mer i boken Listening People, Speaking Earth, som jag skrev om förra gången. Den är jättebra och jag har fått flera aha-upplevelser som jag tänkte skriva om. Har än så länge bara läst kapitlena om årshjulet och häxkonst (häxkonst och wicca används synonymt i boken). Bland annat går författaren igenom Doreen Valientes text The Charge of the Goddess, som ingen wiccan kan ha missat. I annat fall får de bakläxa. ;-)

I texten uppenbarar Gudinnan sig, hon berättar när och hur man bör närma sig henne (vid fullmåne, med skönhet, styrka, kraft, medkänsla, heder och ödmjukhet, munterhet och vördnad i sitt hjärta. Med sin nakenhet, musik, dans och kärlek) och var hon manifesterar sig i naturen (Jorden, månen, vatten, hjärtats önskningar, naturens själ, döden). Vad författaren anser vara den viktigaste delen i texten är där det fastslås att det du inte kan finna inom dig, kommer du heller aldrig att finna utanför dig själv. Två viktiga saker kan vi lära oss av detta. Att det gudomliga upplevs i vardagliga ting - jorden och månen, mat, dryck, dans, människokroppen, humor och musik. Allt vi behöver för att uppleva Guden och Gudinnan har vi redan, de är redan allting och behöver inte uppenbara sig ytterligare. Om någon söker efter Gudinnan sänder hon honom eller henne tillbaka till sig själv, för självutforskande och självutveckling.

Författaren skriver att till skillnad från monoteistiska religioners Gud så tillåter inte wiccas gudsuppfattning oss att bli besatta av det gudomliga, det omänskliga, det övervärldsliga. Om någon vill fly från verkligheten genom "andlighet", "himlen" eller "upplysning", får de tydligt veta att det gudomliga existerar här, i den sinnliga världen. Det här är något jag personligen ser som en mycket tydlig punkt som skiljer wicca från new age. Inom new age verkar tillvaron mycket gå ut på att nå "upplysning" och man strävar uppåt och utåt, bortåt. Man söker sina rötter i stjärnorna och rymden och kanaliserar överjordiska mästare. Wiccaner söker snarare inåt och nedåt, mot jorden.

Till alla som har undrat står det förresten att ordet rede (som i the wiccan rede) är ett ålderdomligt uttryck för "klokt råd", eller "uppmaning". Så, då har vi rett ut det också.

Kommentarer
Postat av: mana

ah, fan vad underbart att äntligen veta vad rede står för!

Postat av: Maria

Du blev absolut lik! Även om jag fortfarande tänker mig dig med rött hår :) vätar på en Petter-docka nu oxå! Kram på dig!

2007-09-06 @ 11:39:52
Postat av: Ceriadwen

Maria: Jag ska alldeles strax sätta mig och göra en Petter-docka. :-) Men det tog verkligen mycket tid om man skulle vara petig!

2007-09-06 @ 17:23:15
Postat av: Ceriadwen

Mana: Ja, eller hur! :-D

2007-09-06 @ 17:23:49
Postat av: Maria

Visst syns det att det är han! Kul! Och jag ska inte väta... haha. :) Kul att katten fick plats med!

2007-09-08 @ 18:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback