wicca and all things awesome -

Något att leva för

Man blir så förundrad över sig själv ibland, när man får små inblickar i sitt inre. Underliga saker sker på insidan, rörelser man bara är halvt medveten om. Inte ens halvt medveten tror jag! Jag har varit så deppig i någon vecka eller så, bara varit så less på allt. Men nyss blev jag alldeles upprymd vid tanken på något, något som låter lite roligt när jag skriver det: tanken på att det finns så mycket att läsa, så mycket att studera. Och nej, jag talar inte om kurslitteratur... hehe! Något jag specifikt tänkte på var faktiskt några biografier om Dion Fortune som jag vill sätta tänderna i. Förhoppningsvis i sommar om jag hinner! Det slog mig bara som förvånande att tanken på kunskap kunde fylla mig med sådan lust att se framåt igen. Det var ganska länge sedan jag kände så, men det gör mig lättad. Alla måste vi finna något att leva för, något som driver oss. En vacker dag kommer jag att ha en spännande berättelse att förtälja, det är min förhoppning.

Som ni kanske har förstått är min uppsats klar också, right on time. Det var ett hårt slit framåt slutet, men jag tror den blev okej. Hade jag haft lite mer tid hade den avslutande diskussionen blivit bättre, men vad tusan. Hoppas opponeringen går bra bara.

I förrgår såg jag en sådan spännande dokumentär om Agatha Christies böcker. Eller snarare, jag såg sista halvan. En teori om hennes sätt att skriva var väldigt intressant. Den gick ut på att den mänskliga hjärnan bara klarar av att hålla ordning på mellan 5-9 trådar på en gång. Christie skrev om fler än 10 personer, vilket innebär att hjärnan överbelastas och alltså hamnar läsaren i ett slags transliknande tillstånd. De logiska tankarna slås ut och i stället styr känslorna. Det är då tiden flyr, och när man ser på klockan har det gått timmar. Eftersom man minns känslor bättre än tankar blir man "beroende", man vill ha mer för att återuppleva känslan. Och alltså köper man nästa bok, och nästa... Den formulan skulle man använda!

Kommentarer
Postat av: Linn

En mycket intressant teori! Jag försöker ju själv knåpa ihop en bok (årets sommarprojekt) så det kanske man borde använda sig av? :P

Postat av: Ceriadwen

Linn: Åh vad kul! :) Vad är det för slags bok du skriver på?

2008-06-05 @ 00:01:41
URL: http://ceriadwen.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej jag hittade till din blogg genom sök på google och du verkar rätt så kunnig inom just det här området så jag skulle vilja fråga dig om du skulle kunna tänka dig att försöka hjälpa mig att hitta ett svar på min fråga? :) Är nybörjare inom det här ämnet så jag skulle uppskatta det!

Nåväl. Jag hade kollat in i ett ljus (låga) rätt så länge samtidigt som jag försökte med övningen att öppna sitt tredje öga (fast jag var inte särskilt koncentrerad så jag slutade) och efter det så satte jag mig vid datorn och blundade lite och då såg jag något och jag undrar om du har någon aning om vad jag såg, såg jag detta pga att jag stirrat in i en eldlåga eller är det någonting annat?
I alla fall, jag blundade hårt och såg någonting litet, runt objekt (inte stort) och det var rött med en slags blå ring runtom. Den åkte fram och tillbaka
och det var som att den hade ett ögonlock, som att den blinkade. När den "blundade" blev den nämligen helblå och sedan när den öppnade sig igen så såg den ut som vanligt (röd med blått runtom)
Vad kan det ha varit? Kan även tillägga att den hela tiden åkte längre och längre bort och tillslut kunde jag inte se den. Påminde lite om en slags planet i rymden som åkte längre och längre bort.
Sämsta förklaringen men jag hoppas du förstår. Var det någonting speciellt? Vad tror du att det betydde/var?
MVH!

2008-06-05 @ 02:17:49
Postat av: CrimsonAnna

Hittade din blogg via spegelboken. Jag kommer hit igen för jag är intresserad aw wicca oc hdessutom är din blogg så bedövande vacker

2008-06-05 @ 10:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback