wicca and all things awesome -

Resor/meditation

I ett tidigare inlägg fick jag en fråga om hur man når det medvetandetillstånd där man upplever att man möter gudar, gudinnor, väsen, en form av högre jag etc. Förutom hur skulle man kunna lägga till frågorna vad och varför?

Människan verkar i alla tider ha strävat efter att uppnå detta medvetande, t ex oraklet i Delphi, völvor, medicinmän och schamaner. För att nämna några. Detta har skett genom olika metoder, t ex genom tillfogande av smärta, förtäran av olika växter, sång, trumning etc. Ofta var det en person eller grupp av personer i samhällets tjänst som utförde dessa "resor" för att bringa svar tillbaka till den som frågade, eller för att bota.

Nu är det förstås många som reser för sin egen skull och oftast verkar det ske genom meditation. Orsakerna är dock fortfarande desamma. Jag talar för mig själv när jag säger att det händer att jag ibland gör dessa resor för att få något bekräftat som jag kanske redan visste. ;) Inte så att jag inte kan handla utan att rådfråga högre makter, men ibland kan det ge en extra push när det behövs och man tvekar.

Jag startade med detta genom guidade meditationer, vilket jag rekommenderar för att få upp lite vana innan man reser själv. Det kan vara svårt att vägleda sig själv i början, så antingen kan man gå på träffar (det var så jag gjorde), köpa cd-skivor eller spela in sin egen röst. Guidade meditationer för olika syften finns på nätet. Precis som namnet säger är en guidad meditation skriven och berättad så att den tar dig med på en resa. Den brukar vara skriven i ganska generella termer så att alla får en något sånär individuell och personlig upplevelse. Jag personligen upplever att dessa resor först går inåt, där man etablerar medvetandestadiet, för att sedan fortsätta -- eller kommunicera -- utåt. Om det nu låter vettigt.

Resan brukar nästan alltid börja med en avslappning där man fokuserar på att slappna av i en kroppsdel i taget, ofta med hjälp av andningen. Det är vanligt att man i början andas in genom näsan och ut genom munnen. Att fokusera på andningen är ett effektivt sätt att stänga av alla tankar som trängs i huvudet. Det är i stort sett omöjligt att resa om du tänker på någon du har grälat med, undrar om spisen är påslagen etc. Sinnet måste vara vilande och receptivt.

Somliga når snabbt och lätt det stadiet då man är mottaglig för kommunikation, men för andra kan det ta längre tid att lära sig att följa med i visualiseringarna. Det brukar lossna efter lite övning. Till viss del upplever jag att det handlar lite om att släppa taget, en balans mellan att leda och följa. Jag kom på en ganska bra, illustrerande liknelse igår innan jag somnade: När jag mediterar och går ner i det här djupare medvetandetillståndet, är det som att jag vandrar från stranden ut mot havet. Vattnet uppslukar mer och mer av min kropp, ända tills jag fångas av en undervattenström, då släpper jag taget och färdas dit strömmen vill ta mig. På så vis är det även en fråga om tillit, för man kan inte släppa taget förrän man känner sig trygg.

När du är i den här strömmen kan du börja kalla på den gud, gudinna, väsen etc som du vill möta (om du nu inte gör en guidad meditation, eftersom någon då instruerar dig om vad som händer och vad du ska göra). Ibland kommer de, ibland inte. Var ödmjuk, ställ dina frågor och lyssna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback